کد خبر: ۶۶۵۰
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰

محله مهرگان؛ شهرکی که مهرش زود فروکش کرد

اولین چیزی که در شهرک مهرگان توجه هر فرد را به خودش جلب می‌کند، خانه‌های یک‌شکل است. این واحد‌های مسکونی در بلوک‌های ویلایی دوطبقه ساخته شده‌اند.

تاریخچه

منازل مسکونی شهرک مهرگان در قالب طرح مسکن مهر در سه فاز طراحی شده است. فاز اول شهرک مهرگان فروردین ۱۳۹۱ با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد. با این حال خانه‌های آن از دو سال بعد، یعنی در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ تکمیل و به ساکنان تحویل داده شد. فاز اول این شهرک ۱۸۶‌واحد مسکونی دارد. بخشی از فاز دوم سال‌۱۳۹۵ تکمیل شد. بقیه فاز دوم و فاز سوم هم با پیشرفت فیزیکی خوبی در دست ساخت است.

نام مهرگان برگرفته از طرح مسکن مهر است که در این شهرک اجرا شده است. این محدوده تا پیش از ساخت ساختمان‌های مسکن مهر جزو اراضی پیرامون شهر و در جوار روستای تاریخی فارمد بود؛ بنابراین به‌صورت مستقل تاریخچه‌ای ندارد.

شهرک مهرگان در ۱۱‌شهریور۱۳۹۶ با وجود کم‌و‌کاستی‌هایی که داشت، به شهرداری مشهد تحویل داده شد. این شهرک اکنون همراه با روستای قدیمی قرقی، به‌عنوان محدوده منفصل شهری مشهد شناخته می‌شود.

 

مهرگان؛ شهرکی ۱۰ ساله که مهرش خیلی زود فروکش کرد

 

بافت

اولین چیزی که در شهرک مهرگان توجه هر فرد را به خودش جلب می‌کند، خانه‌های یک‌شکل است. این واحد‌های مسکونی در بلوک‌های ویلایی دوطبقه ساخته شده‌اند و دارای زمینی به مساحت ۱۸۰ تا ۲۵۰‌متر‌مربع هستند و واحد‌ها از دو طرف به خیابان پنجره دارند و بسیار خوش‌نقشه و آفتاب‌گیرند.

کاربری‌های عمده این محله به پهنه‌های مسکونی، باغات کشاورزی و صنعتی اختصاص دارد. بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این محله ۵۲۹۹ نفر است. با وجود گذشت چندسال از افتتاح شهرک مهرگان، همچنان مشکلات روبنایی و زیرساختاری در این شهرک وجود دارد.

وجود زمین‌های خاکی متعدد، پر‌شدن سریع چاه‌های فاضلاب به‌دلیل نفوذ‌ناپذیربودن خاک و نداشتن اتصال به سیستم اگو شهری و ترک‌خوردن پی‌در‌پی دیوار خانه‌ها از جمله مشکلات مسکن‌های مهر شهرک مهرگان است.

 

مهرگان؛ شهرکی ۱۰ ساله که مهرش خیلی زود فروکش کرد

 

دسترسی

فاصله شهرک مهرگان تا حرم مطهر رضوی حدود ۱۶‌کیلومتر است و ارتباط از این محله به مرکز شهر تقریبا سخت است. این محله به خطوط مترو دسترسی ندارد. جاده سیمان، جاده کلات و بولوار رسالت راه دسترسی این محله به مرکز شهر است. البته این محله یک ایستگاه اتوبوس دارد که به‌طور میانگین از هر نقطه محله تا ایستگاه ۱۵۵‌متر راه است.

 

مهرگان؛ شهرکی ۱۰ ساله که مهرش خیلی زود فروکش کرد

 

مراکز فرهنگی و رفاهی

  • راه‌اندازی درمانگاه، ایستگاه آتش‌نشانی، ایستگاه کلانتری و... سطح زندگی شهروندان شهرک مهرگان را تا حدود بهبود بخشیده است.
  • در میان چهار مرکز مذهبی شهرک مهرگان، مسجد امیرالمؤمنین (ع) محبوبیت بیشتری دارد و در ایجاد اتحاد و همدلی در میان اهالی شهر تأثیر بسزایی داشته است.
  • کمبود فضای سبز یکی از مشکلات شهرک مهرگان است.
  • این شهرک دو دبستان دارد. 

 

مهرگان؛ شهرکی ۱۰ ساله که مهرش خیلی زود فروکش کرد

 

حدود جغرافیایی

شهرک مهرگان محدوده منفصل شهری است، به این صورت که در امتداد خیابان رسالت شمالی تا بعد از سیس‌آباد جزو محدوده شهری به شمار می‌آید، بعد از آن باید از روستا‌های دهرود، همت‌آباد و علی‌آباد بگذرید تا دوباره با ورود به قرقی و مهرگان به محدوده خدماتی شهرداری منطقه‌۳ وارد شوید.

حدود یک کیلومتر که از قرقی بگذرید، سمت چپ خیابان، تابلو بزرگی علامت به‌سمت شهرک مهرگان را نشان می‌دهد حدود یک کیلومتر هم از این مسیر را باید طی کنید تا به ورودی شهرک مهرگان برسید. بعد از مهرگان منطقه شهری تمام و محدوده روستایی شروع می‌شود.

ارسال نظر