کد خبر: ۶۷۸۵
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

محله گاز، محل عبور خط لوله گاز مشهد

کار انتقال خط لوله گاز به شهر‌ها از سال ۱۳۴۲ در کشور آغاز شد و اولین خط لوله در سال ۱۳۵۱ به مشهد رسید این خط از خیابان گاز کنونی می‌گذشت.

تاریخچه

کار انتقال خط لوله گاز به شهر‌ها از سال ۱۳۴۲ در کشور آغاز شد و اولین خط لوله در سال ۱۳۵۱ به مشهد رسید. بر اساس اسناد موجود در مرکز اسناد شهرداری مشهد، در سال ۱۳۵۲ مراسمی با حضور مسئولان شهری برای رسیدن خط لوله گاز از خانگیران به مشهد برگزار شد.

اولین خط لوله گاز مشهد از خیابان گاز کنونی می‌گذشت و ایستگاهی نیز در همین حوالی داشت. به همین دلیل، این خیابان گاز نام گرفت و بعد نیز در تقسیم‌بندی نام محله را «گاز» گذاشتند. محله گاز از حدود سال ۱۳۳۵ جزو محدوده شهری شده است.

 

محله گاز، محل عبور خط لوله گاز مشهد

 

بافت

محله گاز ۷۰ هکتار وسعت دارد و یکی از چهل محله کوچک شهر محسوب می‌شود. بااین‌حال، جمعیت محله به‌نسبت وسعتش چشمگیر است و در هر هکتار آن ۲۱۶ نفر سکونت دارند. ۸۷ درصد مساحت محله گاز مسکونی است و بعد از آن مغازه‌های تجاری ۶ درصد مساحت محله را به خود اختصاص می‌دهند.

محله گاز جزو محلات جوان شهر است و نرخ باروری نیز در آن زیاد است. گرچه هنوز تعداد ساختمان‌های یک و دوطبقه محله بیشتر است، مرتفع‌سازی به‌ویژه در محدوده خیابان گاز رو به افزایش است.

 

محله گاز، محل عبور خط لوله گاز مشهد

 

دسترسی

محله گاز اکنون به خطوط مترو دسترسی ندارد، اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های شهری، در آینده خط مترو ۴ مشهد ایستگاهی در محله گاز خواهد داشت. این محله در بافت میانی مشهد قرار دارد و دسترسی از آن به بسیاری از نقاط شهر آسان است.

خطوط اتوبوس فقط در خیابان‌های اصلی محله قرار دارند، اما از آنجایی که وسعت محله کوچک است، دسترسی به آن چندان دشوار نیست. از هر نقطه محله گاز تا ایستگاه اتوبوس به‌طور میانگین ۱۶۳ متر راه است.

 

محله گاز، محل عبور خط لوله گاز مشهد

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • مغازه‌های فروش خودرو و خدمات خودرویی بسیاری در محله گاز وجود دارد.
  • مغازه‌های تجاری مختلفی در محله گاز وجود دارد که نیاز روزمره اهالی را برطرف می‌کنند.
  • از اماکن مهم محله گاز می‌توان به بوستان لاله و ایستگاه راهنمایی‌ورانندگی اشاره کرد.
  • مسجد ۷۲ تن در نزدیکی میدان امام‌حسین (ع) یکی از مراکز مهم و محوری محله گاز است که بیش از نیم‌قرن قدمت دارد.

 

گاز، محله‌ای که خط لوله گاز مشهد از آن می‌گذشت

 

حدود جغرافیایی

محله گاز در محدوده شرقی مشهد قرار دارد. این محله شکل هندسی مربعی دارد و از شمال به بزرگراه شهید میرزایی، از غرب به خیابان آیت‌الله عبادی از جنوب به بولوار گاز و از شرق به بولوار مسلم محدود شده است. محله‌های بلال، شفا، فاطمیه و مسلم در همسایگی محله گاز قرار دارند.

ارسال نظر