کد خبر: ۷۳۳۳
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

صدای ابوالفضل روی موج حرم

مکبر نوجوان حرم مطهر رضوی از همان کودکی همراه پدر به مجالس عزاداری و نوحه‌خوانی ائمه (ع) می‌رفت و از هفت‌سالگی درجلسه مداحی مسجد امام‌محمدباقر (ع) شرکت می‌کرد.

ابوالفضل براتی، نوجوان مداح و مکبر محله امیریه، دانش‌آموز سال یازدهم در رشته علوم‌انسانی است. او هفده سال پیش در روز تاسوعای حسینی به دنیا آمده و پدرش نام ابوالفضل را برای او انتخاب کرده است تا در سایه توجه اهل‌بیت (ع) بزرگ شود.

ابوالفضل از همان کودکی همراه پدر به مجالس عزاداری و نوحه‌خوانی ائمه (ع) می‌رفت و از هفت‌سالگی درجلسه مداحی مسجد امام‌محمدباقر (ع) شرکت می‌کرد. همان‌جا مداحی در سبک‌های مختلف را آموخت. او در سال هشتم و نهم در مسابقات مداحی آموزش‌وپرورش هم حضور داشت و توانست رتبه اول ناحیه ۷ و ممتاز را در مسابقات استانی به‌دست بیاورد.

- چطور با مداحی آشنا شدی و بعد مکبر حرم‌مطهررضوی شدی؟
از همان کودکی همراه پدر به جلسات عزاداری اهل‌بیت (ع) می‌رفتم و با مداحی آشنا بودم. در مسجد امام‌باقر (ع) از من آزمون گرفتند و متوجه شدند که استعداد این کار را دارم. بعد از آن در دوره‌های مختلف مداحی مثل مجمع ذاکران و دوره‌های استادان بزرگ مداحی شرکت کردم.

سیزده‌ساله بودم که متوجه شدم آزمون مکبری برای حرم‌مطهر هم برگزار می‌شود. آنجا آزمون دادم و گفتند نیاز است که بیشتر تجوید کار کنم. بعد از چند ماه تمرین توانستم دوباره در آزمون مکبری قبول شوم و الان روز‌های شنبه برای نماز جماعت مغرب‌وعشا به حرم رضوی می‌روم.

- زمان مکبری چه حس‌وحالی را در حرم‌مطهررضوی تجربه می‌کنی؟
حس‌وحالی خوب و وصف نشدنی است. از اینکه در حرم امن امام‌رضا (ع) حضور دارم و برای نمازگزاران و زائران مکبری می‌کنم، بسیار خوش‌حالم. امیدوارم بتوانم با صدایم دل‌های آن‌ها را به خداوند نزدیک‌تر کنم.

- آیا صدای خوب در مداحی و مکبری مهم است؟
بله، استعداد کمک می‌کند زودتر به مدارج حرفه‌ای برسیم؛ اما با تمرین و پشتکار هم می‌توان به صدا و بیان خوبی رسید.

- متن و اشعار مداحی را چطور انتخاب می‌کنی؟
اشعار مداحی به مناسبت‌ها بستگی دارند. بیشتر از کتاب‌هایی که در این حوزه وجود دارد کمک می‌گیرم یا اشعاری را که مداحان بزرگ خوانده‌اند، گوش می‌کنم و همان‌ها را می‌خوانم؛ کتاب‌هایی مثل اصول مداحی، زمزمه عرشیان و شمیم ولایت.

- چه کسانی در حوزه مداحی الگوی شما هستند و چرا؟
مهدی رسولی و میثم مطیعی الگوی من در مداحی هستند، چون کارشان را برای رضای خدا انجام می‌دهند. درباره آن‌ها تحقیق کرده و شنیده‌ام که به‌جز مداحی به فکر رفع مشکل مردم و عزاداران هم هستند.

- خاطره‌ای از مداحی در هیئت‌ها داری؟
بله. چند سالی است که به هیئت تویه‌درواری‌ها می‌رویم. یک‌بار مداح هیئت نیامده بود و پدرم خواست که مداحی کنم. زیارت عاشورا که تمام شد، عزاداران خیلی تشکر کردند و گفتند صدای معنوی و خوبی دارم.

- برنامه‌ات برای آینده چیست؟
دوست دارم در رشته حقوق یا در دانشگاه فرهنگیان درس بخوانم و در کنارش شغل ام‌دی‌اف سازی را هم دنبال می‌کنم. در حوزه مداحی در جلسات و آزمون‌های حرم‌مطهر هم شرکت کردم و اگر با موفقیت دوره‌ها را پشت‌سر بگذارم، مداح حرم امام‌رضا (ع) می‌شوم.

ارسال نظر