کد خبر: ۷۷۲۵
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

اطلس سینمایی، تفریح فرهنگی اهالی قائم

پردیس سینمایی اطلس با ۱۱ سالن و هزارو ۱۳۳ صندلی درحالی در مجتمع تجاری اطلس شروع به کار کرد که پیش از آن مجتمع فرهنگی‌ای در این سمت شهر وجود نداشت تا دل مردم منطقه به آن خوش باشد.

شاید چندی پیش، افتتاح یک پردیس سینمایی با امکانات خوب در جنوب مشهد بسیار بلندپروازانه می‌نمود؛ چه برای مردم منطقه که از کمترین امکانات فرهنگی محرومند و چه برای مسئولان که عادت کرده‌اند برای جشنواره‌ها و نگارخانه‌ها و تئاتر‌ها به مناطق خوب شهر بروند، آن‌هم درست وقتی این شهر تجربه ساخته نشدن یک ساختمان سینمایی بیست‌ساله در گلشهر را به خود دیده است، اما این بلندپروازی اکنون در طبقه F مجتمع تجاری اطلس، محقق شده است.

 

۱۱ سالن و ۱۱۳۳ صندلی

پردیس سینمایی اطلس با ۱۱ سالن و هزارو ۱۳۳ صندلی درحالی در مجتمع تجاری اطلس شروع به کار کرد که پیش از آن مجتمع فرهنگی‌ای در این سمت شهر وجود نداشت و حدود ۲۵۰ هزار شهروندی که در این منطقه زندگی می‌کنند، باید برای استفاده از امکانات فرهنگی شهر به‌سمت دیگر آن گسیل می‌شدند. اما یک پردیس سینمایی نوید روز‌های خوب فرهنگی را در این منطقه شهر می‌دهد؛ پردیسی که برای یک شهر ساخته شده است تا بار قسمتی از اتفاقات فرهنگی آن را به دوش بکشد.

۱۱ سالن بین ۵۵ تا ۲۰۰ نفر ظرفیت دارند. ترکیب دیوار‌های طوسی و نارنجیِ پردیس اطلس و نورپردازی‌های مخفی که روی کف‌پوش سورمه‌ای آن جلوه‌گر می‌شود، فضای خاصی را می‌سازد.

 

بازیگران امروز و دیروز

وقتی درِ آسانسور طبقه f به رویت باز می‌شود، شاید اولین چیزی که توجهت را جلب می‌کند، تصویر بازیگران امروز و دیروز سینمای ایران روی دیوار‌های اطلس باشد که نگاه را با خودش همراه می‌کند؛ تصاویری که از شهاب حسینی تا عزت‌ا... انتظامی و جمشید مشایخی را کنار هم می‌نشاند تا فضایی کاملا سینمایی را ترسیم کند.

قاب‌هایی از فیلم‌های قدیمی و نقش چارلی‌چاپلین درکنار یک حلقه فیلم که گذر تاریخ بر سینما را نشان می‌دهد، مخاطب را از یک بازار لوکس به میان اهالی هنر می‌کشاند. انگارنه‌انگار که طبقه پایین‌تر، بورس لوازم خانگی است. نمایشگاه گریمِ سه‌بعدی اطلس، جایی است برای آشنا شدن با گریمور‌های معروف و تکنیک‌هایشان.

 

تنوع خوراکی‌ها

فودکورت پردیس که وسعتش چشمگیر است، فضای گسترده‌ای را پیش‌رو می‌گذارد. حدود هزار صندلی در فضایی لابی‌گونه در بلندای اطلس چیده شده است. صندلی‌ها و میز‌های رنگی، طرح روی شیشه‌ها، تابلو‌های رنگی و نقاشی‌های دیواری بزرگ و تنوع خوراکی‌ها و فست‌فود‌ها فضای مناسبی را فراهم می‌کند.

برای کسانی که نگران پارکینگ هستند، هزارو ۲۰۰ جای پارک در طبقات فوقانی سینما درنظر گرفته شده است. همچنین سه سالن وی‌آی‌پی برای کسانی که می‌خواهند در یک جمع دوستانه یا خانوادگی به تماشای فیلم بنشینند و این اتفاق خوب، ۱۳ بهمن همین امسال برای مشهد رقم خورد.

 

اطلس سینمایی خاص برای اهالی کوشش

 

امکان اجرای تئاتر

سالن شماره ۲ مجموعه علاوه‌بر امکان نمایش فیلم با کیفیت بسیار عالی، می‌تواند به‌عنوان سالن اجرای تئاتر استفاده شود. تمام امکانات استاندارد برای اجرای یک تئاتر در آن درنظر گرفته شده است.

به نقل از گل‌محمدی، قائم‌مقام اطلس، برای کیفیت صدا و تصویر سالن‌های سینمایی مجموعه اطلس، از به‌روزترین امکانات موجود در دنیا استفاده شده است تا فیلم‌ها در این مجموعه با کیفیت تصویر E CINEMA و D CINEMA و کیفیت صدای دالبی به نمایش دربیاید.

افراد بتوانند در آن استراحت کنند یا زمان قبل از اجرای فیلم را بگذرانند. گل‌محمدی می‌گوید: درصورتی‌که از مجموعه فرهنگی ما استقبال شود، در گام بعدی به‌سمتی خواهیم رفت که سالن‌های تئاتر را نیز به مجموعه اضافه کنیم، زیرا ظرفیت آن در مجموعه وجود دارد.

تازه فهمیدیم اینجا سینماست

از هرچه بگذریم، از نقش اطلس در حوالی خودش نمی‌شود گذشت، حتی اگر امکاناتی که در اطلس فراهم شده است، برای تمام مردم مشهد وجود داشته باشد، اما حضور این پردیس سینمایی، اتفاقی است که تابه‌حال در این منطقه نیفتاده است.

اگر از آدم‌هایی که در مجتمع تجاری درحال خرید هستند بپرسی، متوجه می‌شوی که آن‌ها اهل یک منطقه خاص نیستند. هرکدامشان از جایی و برای هدفی آمده‌اند؛ از خرید جهیزیه گرفته تا دیدن بازار. زن و شوهر جوانی می‌گویند از اینجا رد می‌شدیم.

از داخل بازار آمدیم تا اینجا را ببینیم. خانم دیگری برای خرید جهیزیه خواهرش از نیشابور آمده است. دو خانم که همراه سه کودک خردسالشان طول بازار را طی می‌کنند، می‌گویند که از اهالی همین محل هستند، ولی تا همین امروز از وجود سینما در بازار خبر نداشته‌اند؛ اتفاقی که آن را برای منطقه، خوشایند می‌دانند و دلشان می‌خواهد بتوانند از آن به‌عنوان تنها مکان تفریحی منطقه بهره‌مند شوند.

 

سینما، بازار را رونق می‌دهد

میرعماد که در طبقه، B بازار فروشگاه لوازم‌خانگی دارد و کاربری مغازه‌اش را برای حضور نوع جدیدی از مشتری‌ها در بازار اطلس به وسایل فانتزی و زینتی تغییر داده است، می‌گوید: سینما باعث شده است که مردم به اینجا بیایند و بازار را ببینند و این خودش یک تبلیغ برای مجموعه است.

وقتی «عطاران» و «حاتمی‌کیا» به اینجا می‌آیند، مردم هم می‌آیند و با یک بازار مدرن روبه‌رو می‌شوند و برای دیگران تعریف می‌کنند و بازار رونق می‌گیرد. او ادامه می‌دهد: شاید خرید زیادی صورت نگیرد، ولی همین که مردم می‌بینند، خوب است.

او که خودش سال‌ها ساکن سیدی بوده است، می‌گوید: اطلس یک مجموعه بسته است. کسی که به اینجا می‌آید، تفریحش را داخل همین مجموعه انجام می‌دهد و می‌رود و تفاوت فرهنگی افرادی که به اینجا رفت‌وآمد می‌کنند، نمی‌تواند مشکلی برای منطقه ایجاد کند.

 

اطلس سینمایی خاص برای اهالی کوشش

 

چه خبر از حواشی؟

شاید در خاطره تاریخی اهالی خیابان کوشش هرگز ثبت نشده باشد که کارگردان بنامی مانند حاتمی‌کیا روزی‌روزگاری گذرش به آنجا بیفتد؛ اتفاقی که به لطف حضور پردیس سینمایی در قلب مجتمع تجاری اطلس، امکان‌پذیر شد تا افتتاحیه جشنواره فجر در مشهد با حضور وی رونق بیشتری بگیرد.

شلوغی سالن و راهرو‌ها به‌خاطر افتتاحیه و پخش فیلم «به‌وقت شام» در حضور کارگردان، یک شب خاطره‌انگیز را برای پردیس سینمایی رقم زد تا رؤیایی را به حقیقت پیوند بزند؛ حقیقتی که در آن، دیگر سینما را در حاشیه نمی‌بینیم. سینما را در متن مردم و با حضوری پر‌رنگ می‌بینیم.

پانزدهمین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با حضور کارگردان «به‌وقت شام» و عوامل فیلم، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار مشهد و دیگر مسئولان با یک ساعت‌ونیم تاخیر برگزار شد، ولی این تنها اتفاق خاص آن شب نبود.

وقتی حاتمی‌کیا به روی سن رفت و در اعتراض به روشن بودن دوربین در سالن فریاد زد: «سرمایه‌ها همین‌طور به باد می‌رود»، سینمای اطلس به صدر اخبار کشور رفت تا این فیلم بار‌ها در فضای مجازی دیده شود. در حاشیه، همسر فرید محبی، از شهدای کشتی سانچی، از ابراهیمِ سینمای ایران خواست که فیلمی برای سانچی بسازد تا افتتاحیه، یک شب معمولی برای مشهد نباشد.

 

عذرخواهی عطاران

رضا عطاران که درمیان کوچه‌پس‌کوچه‌های محله کوشش مشهد قد کشیده است و حالا در کارگردانی، بازیگری و نویسندگی ید طولایی دارد، از دیگر مهمان‌هایی بود که روی فرش قرمز این پردیس قدم گذاشت.

عطاران به‌خاطر بازی در فیلم مصادره در جمع تماشاگران مشهدی حاضر شده بود، اما به‌خاطر تاخیر یک ساعت‌وربعیِ پخش فیلم مجبور شد به روی سن برود و از مردم عذرخواهی کند. انگار اطلس، سومین جایی است که این اتفاق می‌افتد؛ تاخیری که شاید مقصر اصلی‌اش، تهرانی‌ها باشند که هارد فیلم و کد‌های مربوط را به‌موقع ارسال نکرده‌اند!

ماجرای مصادره با شوخی‌های عطاران و گرفتن سلفی با تماشاگران فیلم، ختم به خیر شد. صفی طولانی برای عکس گرفتن با آقای کارگردان تشکیل شده بود؛ صفی که مدیران پردیس سعی می‌کردند کنترلش کنند تا به شلوغی دامن نزند و  حاشیه‌ساز نشود.

 

ماهورا و امیر

در چهارمین روز از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، پردیس سینمایی اطلس، میزبان عوامل فیلم ماهورا ازجمله محسن افشانی، حمید زرگرنژاد و دیگر عوامل بود. حضور محسن افشانی که همیشه حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن دارد، با استقبال مواجه شد. ماهورا در سانس فوق‌العاده ساعت۲۲:۳۰ اکران شد تا با استقبال گرم مخاطبان مواجه شود.

اما خبر خوش برای مشهدی‌ها در روز‌های پایانی این بود: «امیر» به مشهد می‌آید. نیما اقلیما، تنها کارگردان فیلم‌اولی جشنواره فجر مشهدی، است و «امیر» تنها فیلمی بود که در مشهد نمایش داده نمی‌شد، اما در روز‌های پایانی جشنواره، با آمدن امیر، بزم فجر در مشهد کامل شد. اکران این فیلم با حضور کارگردان و عوامل در مشهد، اتفاق خوب جشنواره فجر برای مشهدی‌ها بود.

اطلس سینمایی خاص برای اهالی کوشش

 

سرمایه‌گذاری فرهنگی

باید باور داشت که ساخت سینمای مستقل برای سرمایه‌گذار به‌صرفه نیست. سینما باید جایی باشد که امکان و رغبت حضور مردمی را داشته باشد. ازطرفی ساخت سینما در مجتمع تجاری، یک ارتباط و گزینه خوب برای سرمایه‌گذار است؛ چون هم سینما به مجموعه تجاری کمک می‌کند و هم مجموعه تجاری به سینما.

حضور بخش خصوصی در عرصه فرهنگ را باید به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد. شاید باعث شود که این منطقه بیشتر به چشم مسئولان بیاید. اضافه شدن حدود هزارو ۲۰۰ صندلی به سینما‌های شهر مشهد که با غفلت سرمایه‌گذاران فرهنگی روبه‌رو شده است، اتفاق خوبی بود که باعث شد امسال تعداد بیشتری از مردم بتوانند فیلم‌های جشنواره فجر را ببینند؛ یک اتفاق خوب فرهنگی در شهری که دومین سینمارو‌های ایران را دارد.




* این گزارش سه شنبه ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۶ در شماره ۲۷۵ شهرآرامحله منطقه ۷ چاپ شده است.  

ارسال نظر