کد خبر: ۷۸۱۸
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

مرمت بنای «کانون نشر حقایق» به پایان رسید

بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان مرمت بنای کانون نشر حقایق سال ۱۳۹۹ آغاز شد و مرمتش پس از سه سال پایان یافت.

زمزمه‌های نخست برای مرمت بنای «کانون نشر حقایق اسلامی» از مرداد ۱۳۹۷ شروع شد. ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل وقت میراث‌فرهنگی، در جلسه‌ای از محقق‌شدن این وعده اطمینان خاطر داده بود، اما با بی نتیجه ماندن قول و قرار‌ها یک‌بار دیگر در شهریور ۱۳۹۸، این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد.

احسان شریعتی، نوه محمدتقی شریعتی که در جمع اهالی روستای مزینان و کاهک (زادگاه پدری‌اش) حاضر شده بود، توجه بیشتر به بنا‌های تاریخی بازمانده از خاندانش را خواستار شد.

دراین‌باره، رضا سلیمان‌نوری، رئیس هیئت‌مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان، نیز موضوع ثبت‌ملی بنای «کانون نشر حقایق اسلامی» را مطرح کرد که به جایی نرسید! بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره مرمت این بنا که از سال ۱۳۴۴ متوقف شده بود، سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

حالا معاون فنی و اجرایی شهرداری ثامن از پایان مرمت این بنا پس از سه سال خبر می‌دهد. با وجود این، بهره‌برداری از آن منوط به نهایی‌شدن تصمیم‌گیری برای نوع کاربری قابل استفاده است.

 

آغاز مرمت از سال ۱۳۹۹

با وجود اینکه سال‌هاست رفت‌وآمدی در کانون نشر حقایق‌اسلامی صورت نمی‌گیرد. به‌اعتقاد تاریخ‌شناسان و تاریخ‌پژوهان مشهدی، این کانون همچنان برای شمار زیادی از هم‌وطنان یادآور خاطرات مبارزات است.

گردوخاک و غبار نشسته بر این بنای هویت‌دار مشهد پس از فرازوفرود‌هایی در حوزه تصمیم‌گیری برای مرمت تا آنجا تکانده شد که فقط بر سر زبان مسئولان افتاد. مسئله این بود برخی میراثی‌ها باورشان بر این بود که این بنا بیشتر از آنکه تاریخی باشد، میراث ناملموس فرهنگی مشهد محسوب می‌شود.

همان زمان مرجان اکبری، معاون وقت میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی، نظرش را این‌گونه ابراز کرده بود که این سازمان مالکان و دارندگان هر بنای تاریخی، هویتی و حتی میراثی مشهد را به بازسازی و مرمت تشویق می‌کند، اما درباره مرمت و بازسازی این بنا تصمیمی گرفته نشده است.

سرانجام دی ۱۳۹۹ بود که خبر مرمت و بازسازی بنای کانون نشر حقایق‌اسلامی در گوشه‌وکنار محافل تاریخی و هویتی شهر پیچید و شهرداری مشهد با هدف حفظ آثار تاریخی و هویتی شهر، تصمیم به احیا و مرمت این بنا گرفت. این درحالی اتفاق افتاد که کانون به مغازه فروش تولیدات پلاستیکی تبدیل شده بود و سقف با ستون‌های چوبی و کف‌پوش طبقه فوقانی ساختمان همچنان به همان شکل قدیم خود باقی مانده بود.

علی عابدزاده، معاون فنی و اجرایی شهرداری ثامن، دراین‌باره می‌گوید: این پلاک را شهرداری سال ۱۳۹۹ از بخش خصوصی خرید و مرمتش با وجود اینکه واجد ارزش‌های کالبدی نبود، بیشتر از باب میراث ناملموس فرهنگی در دستورکار قرار گرفت. البته مرمت به‌صورت مداوم نبوده و بر اساس تزریق بودجه کار پیش رفته است و در نهایت اوایل سال ۱۴۰۲ به پایان رسید.

بازگشایی بنای کانون نشر حقایق در پیچ‌وخم تصمیم برای نوع کاربری‌ای قرار دارد

 

۵ /۲ میلیارد تومان هزینه مرمت

عابدزاده با اشاره به هزینه ۲ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومانی برای مرمت بنای «کانون نشر حقایق‌اسلامی» برخلاف برخی اخبار، از به‌سرانجام‌رسیدن کار مرمت خبر می‌دهد، اما درباره علت تأخیر در بازگشایی دوباره کانون می‌گوید: این مسئله در پیچ‌وخم تصمیم برای نوع کاربری‌ای که قرار است در این بنا استفاده شود، باقی مانده است؛ اینکه مثل گذشته به پایگاه فکری، فرهنگی یا علمی تبدیل شود یا همچون خانه‌های تاریخی، از آن بهره‌برداری تجاری شود.

به‌محض اینکه بسته‌های پیشنهادی برای کاربری این بنا تدوین شود، برای تصمیم‌گیری در شهرداری مطرح و بر اساس کاربری‌ای که نهایی شود، تجهیز خواهد شد، اما اینکه بخواهیم زمان تعیین کنیم، امکان‌پذیر نیست، زیرا موضوعات میراث‌فرهنگی به‌دلیل چندوجهی‌بودن تا رسیدن به نتیجه کامل زمان‌بر هستند.

به‌گفته عابدزاده، موضوع اصلی و جدی در مرمت بنای «کانون نشر حقایق‌اسلامی»، استحکام‌بخشی این بنا بود. سقف و دیوار‌ها بازچینی شد و بر اساس طرح مرمتی که در دست بود، کار استحکام‌بخشی انجام شد.

ارسال نظر