کد خبر: ۸۰۳۹
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

مستندسازی درقلمرو گیاهان

ساجده باوندی، دانش‌آموز محله تربیت می‌گوید: به‌خاطر علاقه پدرم به گل و گیاه، در خانه گلدان‌های زیادی داریم که باعث شده توجه من هم به این موضوع جلب شود.

دیوار اتاقش پر شده از لوح‌های افتخاری که در رشته‌های مختلف به دست آورده است؛ رشته‌هایی همچون مستندسازی، طراحی پوستر، احکام، قرائت قرآن و تولید محتوا. او در مسابقات مختلف آموزش‌و‌پرورش حضور داشته است و توانسته مقام‌های مختلف ناحیه و استان را در این رشته‌ها کسب کند.

ساجده باوندی دانش‌آموز مدرسه نخبگان ناصری در محله تربیت است. چهارده‌سال دارد و از همین حالا به این فکر می‌کند که چطور می‌تواند بعد از پزشک‌شدن فعالیت‌های تحلیل محتوا و مستند‌سازی‌اش را نیز به همین سمت‌وسو ببرد.

- از چه زمانی فعالیت‌های فوق‌برنامه را شروع کردی و چرا در حوزه‌های مختلف فعالیت داری؟
کلاس پنجم که بودم، با پیشنهاد معاون پرورشی به کار‌های فوق‌برنامه پرداختم و به آن علاقه‌مند شدم و از کلاس هفتم، این فعالیت‌های فرهنگی و هنری را حرفه‌ای‌تر دنبال کردم. شرکت در مسابقات و کسب مقام، انگیزه‌ام را برای ادامه فعالیت‌ها بیشتر کرد.

با تشویق مدیر، معاون پرورشی مدرسه و پدر و مادرم، سراغ مهارت‌های متفاوت رفتم و سعی می‌کنم در حوزه‌های مختلف محتوا تولید کنم. با شرکت در مسابقات هر رشته و کسب تجربه‌های جدید، فعالیت برایم لذت‌بخش‌تر می‌شود و حالا مهارت‌های مختلفی دارم.

- چند مستند ساخته‌ای؟
اولین مستندم درباره درخت شاه‌توت و روندی بود که درخت برای میوه‌دادن طی می‌کند. مستند دوم هم درباره نگهداری میوه‌ها در سردخانه بود و خودم درباره همه مراحل صحبت می‌کردم. مستند بعدی درباره زندگی شهید‌محمد مروی بود که با پسر جانباز این شهید صحبت کردم.

این کار را خیلی دوست داشتم و خیلی برای آن وقت گذاشتم. در‌نهایت توانستم مقام اول استانی را برای این کار به دست آورم. کار بعدی درباره گیاهان دارویی، خواص و محل رشد آن‌ها بود.

- چرا موضوع گل‌وگیاهان را برای بیشتر مستندهایت انتخاب کردی؟
به‌خاطر علاقه پدرم به گل و گیاه، در خانه گلدان‌های زیادی داریم که باعث شده توجه من هم به این موضوع جلب شود.

- در ساخت این مستند‌ها از کسی هم کمک گرفتی؟
مادرم بسیار به من کمک می‌کند. فیلم‌برداری و عکاسی بر‌عهده اوست و در جمع‌آوری محتوا هم ایده‌های خوبی دارد.

- ظاهرا عکاسی هم از رشته‌های مورد‌علاقه توست.
چند‌سالی می‌شود که به عکاسی علاقه دارم و دوره‌های عکاسی را گذرانده‌ام و می‌خواهم مدرک فنی‌و‌حرفه‌ای این رشته را کسب کنم. این کلاس در ساخت مستند و نحوه قاب‌بندی دوربین بسیار کمکم کرد.

- در آینده می‌خواهی چه رشته‌ای را ادامه بدهی؟
به پزشکی علاقه دارم و می‌خواهم رشته علوم تجربی را انتخاب کنم. فعالیت‌های فعلی‌ام را نیز به همین سمت و سو می‌برم؛ مثلا مستند‌ها را درباره فعالیت پزشکان و پرستاران در بیمارستان می‌سازم؛ اینکه چطور یک روز کاری را تمام می‌کنند، یا بیماری‌ها چه تأثیری بر زندگی بیمار و اطرافیان آن‌ها می‌گذارد.

- نظرت درباره مدرسه‌ات و فضای آموزشی آن چیست؟
کادر آموزشی مدرسه نخبگان ناصری فقط روی درس تمرکز ندارد و با تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، فضای تحصیلی آرام و شادی برای ما به ارمغان آورده‌اند.

ارسال نظر