کد خبر: ۸۲۰۰
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

حال و روز خوش مجتمع طلاب مشهد

مجتمع ولایت ۲؛ مهر سال ۹۷ با ۵۲۸ واحد و ۲۲ بلوک بیست‌و‌چهارواحدی آماده سکونت شد و طلبه‌های مشهد و روحانیون این واحد‌ها را با ساز‌وکاری شبیه مسکن مهر خریداری کردند.

اینجا مجتمع «ولایت ۲»، معروف به مجتمع طلبه‌هاست که در خیابان شاهد ۱۰ قرار دارد. این مجتمع مهر سال ۹۷ با ۵۲۸ واحد و ۲۲ بلوک بیست‌و‌چهارواحدی آماده سکونت شد و طلبه‌های مشهد و روحانیون ازطریق فراخوان پیش‌خرید طرح مسکن طلاب حوزه علمیه خراسان این واحد‌ها را با ساز‌وکاری شبیه مسکن مهر خریداری کردند.

از سال ۹۸ و یک سال پس‌از سکونت طلبه‌ها، در این مجتمع هیئت‌مدیره تعریف شد و همه قوانین برپایه همدلی و همسایه‌مداری پیش می‌رود. در حال حاضر پنجاه‌درصد ساکنان این مجتمع روحانی و بقیه از سایر طیف‌های جامعه هستند، اما به یمن حضور طلبه‌ها، ساکنانش می‌گویند اینجا عدالت و همدلی و مساوات برقرار است.

خیلی از مستأجران دوباره برمی‌گردند

سلمان رمضانی که مدیر اجرایی مجتمع و عضو هیئت‌مدیره است، توضیح می‌دهد:، چون کار از همان ابتدا روی اصول بوده است، بسیاری از خانواده‌های مستأجری که سرپرستشان معمم هم نیست، یک سال که از اینجا می‌روند دوباره دوست دارند برگردند و همین‌جا زندگی کنند. یکی از مواردی که مطرح می‌کنند، این است که محیط اینجا امنیت دارد و همسر و فرزندانشان درامان هستند و خانواده‌ها آرامش دارند.

ساکنان می‌گویند اینجا عدالت و همدلی و مساوات برقرار است

همسایه‌ها در این مجتمع مراودات همدلانه‌ای دارند و مزاحمتی برای هم ایجاد نمی‌کنند. مدیر اجرایی هیئت‌مدیره می‌گوید: اینجا نگهداری سگ و گربه ممنوع است و دیش و ماهواره هم نباید نصب شود. تولد و جشن‌گرفتن و موسیقی مشکلی ندارد تا زمانی‌که مزاحمتی برای همسایه‌ها نداشته باشد؛ البته این مسائل برای مراسم مذهبی هم باید رعایت شود و صدای باند‌ها نباید مزاحم آرامش همسایه‌ها باشد.

نگهبانی‌های شبانه‌روزی برای حفظ امنیت

اینجا هر‌واحد در ماه ۱۸۵ هزارتومان شارژ پرداخت می‌کند. بخشی از شارژ ساختمان برای کار‌هایی مانند نصب دوربین و تعبیه امکانات رفاهی در محوطه مجتمع هزینه می‌شود، اما بخش دیگر شارژ برای تأمین هزینه‌های جاری مجتمع است.

رمضانی می‌گوید: هزینه‌هایی مانند دستمزد شش‌نگهبان شیفتی، یک نیروی ثابت تأسیسات، بیمه آتش‌سوزی همه واحد‌ها و خودرو‌های پارک‌شده در پارکینگ‌های مجتمع، هزینه تعمیر، نگهداری آسانسور‌ها و رفت‌و‌روب ماهیانه مجتمع، همه از محل شارژ تأمین می‌شود.

حال و روز خوش مجتمع ولایت ۲ که سال ۹۷ به طلاب مشهدی و شهرستانی واگذار شد

 

خودمان قبض آب را محاسبه می‌کنیم

اینجا هر‌واحد کنتور برق و گاز مستقل دارد، اما هزینه آب متفاوت است و هر بلوک بیست‌و‌چهارواحدی یک کنتور دارد. رمضانی توضیح می‌دهد: هر بلوک یک کنتور مادر دارد و ۲۲‌قبض می‌آید برای ۲۲‌بلوک. اما ما برای هر واحد، یک کنتور جداگانه آب گذاشته‌ایم.

زمانی‌که مأمور کنتور آب برای شماره‌برداری می‌آید، شماره‌۲۲ کنتور بلوک‌ها را برمی‌دارد، اما ما همان روز شماره کنتور آب ۵۲۸‌واحد را برمی‌داریم که در حق کسی اجحاف نشود و در ساز‌و‌کاری طبق فرمول تعریف‌شده شرکت آب، هزینه آب واحد‌ها را تا ریال آخرش محاسبه می‌کنیم.

بسیاری از مستأجران بعد یک سال که از اینجا می‌روند دوباره دوست دارند برگردند و همین‌جا زندگی کنند

هیئت‌مدیره سعی می‌کند با درآمدزایی، بخشی از هزینه‌های مجتمع را تأمین کند. مدیر اجرایی مجتمع بیان می‌کند: با یکی از بنگاه‌های املاک محله قرارداد بسته‌ایم و طرفین خرید یا اجاره را خودمان به آن بنگاه معرفی می‌کنیم و او فقط زحمت عقد قرارداد را می‌کشد و در ازای این برد دو‌سویه، نیمی از کمیسیون را به حساب املاک می‌ریزیم و نصف دیگر به حساب هزینه‌های سرمایه‌ای مجتمع واریز می‌شود.

جلسات قرآنی و فرهنگی خاص نوجوانان و نونهالان پسر

یکی از ساکنان این مجتمع مهدی مرادی است که پیش از سکونت در این مجتمع هم دغدغه‌های فرهنگی و مذهبی داشته و بانی یکی از کار‌های خیر در این مجتمع است.

می‌گوید: به این مجتمع که آمدم، جلسات قرآنی را طبق عادت قبلی در منزلم برگزار می‌کردم. وقتی دیدم پسربچه‌ها هم با خانواده‌هایشان در جلسه‌ها همراهی می‌کنند، این ایده به ذهنم رسید که برای آن‌ها جلسه‌ای با محتوای مناسب سنشان برگزار کنیم. دو استاد مطرح به‌صورت جهادی پای کار آمدند.

استاد علی آدینه که مدیر‌عامل مؤسسه قرآنی صادقیه است، برای رده سنی نوجوانان آمدند و گروه والفجر را تشکیل دادند. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول مرادی برای رده سنی نونهالان اعلام آمادگی و گروه قرآنی والعصر را راه‌اندازی کردند.

هر‌یک از این دو گروه، برنامه‌های فرهنگی‌مذهبی خاص خود را برای نونهالان و نوجوانان اجرا می‌کنند.


تشکیل پاتوق دخترانه «پرواز تا بی‌نهایت»

شهربانو آذریان که حالا مدیر کانون فرهنگی مسجد محله هست، شش‌سال می‌شود که یکی از همسایه‌های تأثیرگذار مجتمع است و درس سطح سه طلبگی می‌خواند و دو فرزند دارد.

او از دو‌سال پیش به درخواست مادران برای پرکردن خلأ آموزشی و تربیتی دختران نوجوان مجتمع، لبیک گفت و کار‌های فرهنگی بسیاری رقم زد؛ می‌گوید: از دو سال پیش، مسئولیت پاتوق دخترانه‌ای با نوددختر به نام «پرواز تا بی‌نهایت» را برعهده دارم.

در مجتمع، کودکان و نوجوانان بسیاری داریم و برای اینکه برای خانواده‌ها مزاحمت ایجاد نکنیم، برنامه‌ها را در مسجد حضرت‌عباس (ع) اجرا می‌کنیم. در تابستان کلاس‌های نجوم، چرتکه، بافت مو، آشپزی و کلاس‌های متنوع دیگری برگزار می‌کنیم و در سایر ایام سال هم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای بچه‌ها تدارک می‌بینیم.

سه کلاس با نام‌های «نابغه‌های شگفت‌انگیز»، «دختران آفتاب هشتم» «نوجوان تحلیلگر» برای سه گروه سنی دختر در طول سال تشکیل می‌شود و کلی برنامه متنوع فرهنگی و مذهبی و خیر‌خواهانه و خلاقانه، از اردو تا تحلیل کتاب، قرآن‌آموزی و آموختن هنر‌های مختلف برای آنان اجرا می‌شود. هیئت «ابنات‌الزهرا (س)» برای دختران و هیئت «ابناء‌الزهرا (س)» برای پسران این مجتمع راه‌اندازی شده است.


غذاپختن برای خانم‌های باردار

طرح «مطبخ یاوران مهدوی» یکی دیگر از کار‌هایی است که همدلی همسایه‌های مجتمع ولایت را به رخ می‌کشد. در این طرح، همسایه‌ها برای مادران باردار هر سه‌شنبه غذا می‌پزند و برای آن‌ها می‌فرستند. برخی از همسایه‌ها هم داوطلب شده‌اند و در ساعاتی از روز، بچه‌های شیرخوار مجتمع را نگه می‌دارند تا مادران آن‌ها با خیال راحت به کار‌های شخصی‌شان برسند.

آذریان می‌گوید: بانوان مجتمع دورهمی‌های زیادی دارند، از ایجاد بازارچه هنر دست خانم‌ها و دوره قرآن سه‌شنبه‌ها گرفته تا نشست «زندگی با به طعم کتاب» که در آن، خوانش کتاب و تحلیل‌های تربیتی، دینی و اخلاقی اتفاق می‌افتد. همسایه‌ها صندوق قرض‌الحسنه هم دارند و هر‌کدام از خانم‌های مجتمع ۱۴ هزارتومان در روز چهاردهم هر‌ماه پس‌انداز می‌کنند و این پول در راه خیر صرف می‌شود.

 

حال و روز خوش مجتمع ولایت ۲ که سال ۹۷ به طلاب مشهدی و شهرستانی واگذار شد

تأمین هزینه‌های موکب از فروش زباله‌های بازیافتی‌

این مجتمع، محلی دارد برای صمیمیت و همدلی بیشتر اهالی با یکدیگر که نامش «موکب علی‌اصغر (ع)» است. دی‌ماه سال‌۱۴۰۱ بود که در‌جریان پویش جهانی «هر شب جمعه مثل اربعین» یکی از اهالی خوش‌فکر مجتمع به نام ابوالقاسم محمودی و همسرشان ملیحه فیضی این موکب تشکیل شد و حالا در بلوک ۷ ب مستقر است. این موکب در همه مناسبت‌ها برنامه‌هایی مفصل دارد. ایده جالبی هم در اینجا از سه‌ماه پیش اجرا می‌شود.

بانی این موکب می‌گوید: سه ماه پیش، این طرح به ذهنم خطور کرد که برای خودکفایی موکب، زباله‌های بازیافتی اهالی مجتمع را جمع‌آوری و هزینه فروش آن را خرج موکب کنیم که همین هم شد و حالا اهالی زباله‌های بازیافتی را به‌جای سپردن به دست دوره‌گرد‌ها به موکب علی‌اصغر (ع) می‌سپارند.

همه همسایه‌ها از بزرگ و کوچک و پیر و جوان در فعالیت این مکان همدلی و همبستگی دخیل‌اند.

* این گزارش چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۶ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
0
0
با سلام من حدود یکسال در این مجتمع بودم و حس خوبی از اجرای برنامه های متنوع میگرفتم
مجتمع پر شور و خروشی هست و مثل بقیه مجتمع ها بی روح و سرد نیست