کد خبر: ۸۴۳۹
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

دبستان حضرت زینب(س) برای هفتمین سال جشنواره «ایران، سرزمین من» را اجرا کرد. این جشنواره با هدف آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ دیگر شهر‌های کشور، نوع پوشش، سنت‌ها، صنایع دستی، مفاخر و‌... اجرا شد.

دبستان حضرت زینب (س) برای هفتمین سال جشنواره «ایران، سرزمین من» را اجرا کرد. در این جشنواره که با هدف آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ دیگر شهر‌های کشور، نوع پوشش، سنت‌ها، صنایع دستی، مفاخر و‌... اجرایی شد، دختران نوجوان با پوشش‌های رنگین و متنوع به معرفی شهری خاص و مفاخر، خوردنی‌ها، صنایع دستی شهر مد‌نظرشان پرداختند.

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

پرده‌های سفید دورتادور دیوار کلاس با نقش و نگار گل‌دوزی‌شده و نیز میز انتهای کلاس که با صنایع‌دستی فیروزه نشان و ظروف مسی پوشیده شده است، از زیبایی‌های کلاس پایه دوم است. محدثه امینی، معلم این کلاس، می‌گوید: نیشابور از شهر‌های تاریخی و زیبای استان ما به شمار می‌رود. به‌همین‌دلیل من این شهر را برای آشنایی بچه‌هایم و تحقیق درباره مفاخر این شهر و صنایع‌دستی و سوغاتش انتخاب کردم.

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

دانش‌آموزان پایه سوم هم پوشش رنگی زنان و دختران خونگرم بیرجند را پوشیده‌اند و دکور کلاسشان پر است از ظروف زرشک و عناب و کلوچه زنجبیلی. فرخنده عبداللهی، معلم این کلاس، از اشتیاق بچه‌ها و مشارکت والدین در تدارک وسایل مورد‌نیاز و حتی تهیه شیرینی و تنقلات و آش محلی می‌گوید.

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

نورا دهباشی و دوستش نیکا در پایه سوم، معرفی دارو‌های گیاهی و خوردنی‌های مفید شهر نخبه‌پرور بیرجند را برعهده دارند. نورا با خنده می‌گوید: بعضی کلاس‌ها موسیقی زنده هم داشتند. ما با موسیقی محلی بندرعباس، رقص چوب شمال و موسیقی یزد هم آشنا شدیم که برایمان جالب بود.

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

این مراسم میهمانان ویژه‌ای هم داشت، از‌جمله مؤسس مدرسه، نرجس‌خاتون نوری‌زاده، مدیر و معاونان آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۳ و همراهانش. حنه وکیلیان، که والدینش مؤسس این مدرسه هستند می‌گوید: سرزمین ما ایران مملو از سنت‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های متنوع، موسیقی‌های محلی و پوشش‌های متنوع و رنگی زیباست که متأسفانه دارد در گذر زمان به فراموشی سپرده می‌شود.

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

بچه‌های کلاس اول با لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی دور دختری با لباس‌آبی مشغول چرخیدن و خواندن شعر «حنا حنا می‌بندم» هستند. مریم یزدی‌نژاد، معلم این کلاس، از مراسم سنتی حنابندان تبریز می‌گوید و ادامه می‌دهد: امسال تصمیم گرفتم تبریز، از شهر‌های استان آذربایجان شرقی، را به دانش‌آموزانم معرفی کنم. برای همین کلیپی از معرفی جا‌های دیدنی، سوغاتی‌ها، مفاخر این شهر، چون ستارخان و باقرخان و صنعت معروف این شهر یعنی فرش تهیه کردم و برای بچه‌ها به نمایش گذاشتم.

ایران کوچک در حضرت زینب (س)

یکتا فرزادپور و هدیه تقدیسی، دانش‌آموزان پایه ششم با پوشش و گویش زیبای کُرد کرمانشاهی برای خوشامدگویی به پیشواز میهمانان می‌روند. هدیه تقدیسی از درست‌کردن آش محلی و نان برنجی مخصوص این شهر و چای آتشی می‌گوید تا به برنامه کلاسشان جلوه بیشتری بدهند.

ارسال نظر