کد خبر: ۱۷۱۹
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مجتمع فرهنگی مذهبی بیت‌الصادق(ع) مکتب جعفری تعطیلی ندارد

بیت‌الصادق(ع) یکی از مکان‌هایی است که خادمانش تن به تعطیلی کرونایی نداده‌اند و با تغییر روش، همچنان آن را پویا نگه داشته‌اند. همان مکانی که قبل از آمدن کرونا، هزاران مرد و زن را در دل خود برای جشن، دعا و افطار جمع می‌کرد، این روزها محل توزیع بسته‌های معیشتی شده است.

بیت‌الصادق(ع) یکی از مکان‌هایی است که خادمانش تن به تعطیلی کرونایی نداده‌اند و با تغییر روش، همچنان آن را پویا نگه داشته‌اند. همان مکانی که قبل از آمدن کرونا، هزاران مرد و زن را در دل خود برای جشن، دعا و افطار جمع می‌کرد، این روزها محل توزیع بسته‌های معیشتی شده است.

پیشگام این حرکت هم سیدجعفر کشمیری است که مجتمع را به یاد دوران کودکی‌اش راه انداخته است: «در کودکی هنگامی که مشغول بازی قایم‌باشک با بچه‌ها در محله کشمیری‌ها (این محله در طرح بهسازی اطراف حرم مطهر کاملا از بین رفت) بودم، موقع پنهان‌شدن پایم به تابلویی خورد.

 روی تابلو نوشته شده بود «کودکان امام جعفر صادق(ع)». این تابلو را به خانه بردم و سردر جلسات کودکانه‌مان گذاشتم که هرهفته همراه با مادرهایمان در آن شرکت می‌کردیم.

 

500میلیون تومان صرف معیشت

آن طور که کشمیری اشاره می‌کند، با همین نیت، مجتمع فرهنگی‌ومذهبی بیت‌الصادق(ع) مکتب جعفری در سال۱۳۷۱ صاحب خانه اصلی‌اش در خیابان طبرسی شد؛ خانه‌ای که تا قبل از کرونا، علاوه بر برگزاری هفتگی دعای ندبه، جشن ولادت امام صادق(ع) و شهادت ایشان، جشن نیمه‌شعبان، مراسم محرم و صفر و... هرشب رمضان میزبان ۶۰۰تا۱۰۰۰زائر و مشهدی برای افطار و سحری بود، سالانه ۱۰جهیزیه آماده می‌کرد و دست ده‌ها نیازمند را می‌گرفت.

اکنون کرونا بیشتر این فعالیت‌ها را به تعطیلی کشانده است، اما خادمان مکتب جعفری روش خدمت را عوض کرده‌اند. آن‌طور که کشمیری می‌گوید، در 2سال گذشته بیش از ۵۰۰میلیون تومان خدمت ارائه شده که با توزیع 1۱۰۰بسته معیشتی همراه بوده است.
او اضافه می‌کند: ۵۰۰بسته، هرکدام به ارزش ۵۰۰هزارتومان و ۶۰۰بسته، هرکدام به ارزش ۴۰۰هزارتومان در همین محل تهیه و آماده و بین نیازمندان توزیع شده است.

 

برگزاری جشن بعد از دوسال

تأکید ‌مسئول مجتمع فرهنگی مذهبی بیت‌الصادق(ع) مکتب جعفری بر تعطیل‌نشدن این مکان است و حرف از گسترش آن را پیش می‌کشد که در این روزهای کرونایی نقشه‌های آن آماده شده است.

آن‌طور که کشمیری می‌گوید، بیت‌الصادق(ع) خانه همه دوستداران اهل‌بیت(ع) به‌خصوص نیازمندان است و زور کرونا تاکنون به تعطیلی آن نرسیده است.

براساس صحبت‌های کشمیری، بعد از 2سال و با کمترشدن شدت شیوع کرونا، این مجتمع قصد دارد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جشن ولادت امام صادق(ع) را در شب‌های یکشنبه و دوشنبه هفته آینده با پذیرایی چندصد نفری به شکل بیرون‌بر
برگزار کند.

 

80خادم خدمت‌رسان

بیت‌الصادق(ع) را مردم به‌ویژه برای مراسم‌های دعای ندبه پرجمعیتش در همسایگی حرم‌مطهررضوی و افطارهای شلوغش می‌شناسند. آن‌طور که کشمیری می‌گوید، از سال1391 افطاری‌دادن در حجم زیاد در این مجتمع آغاز شد که تا قبل از کرونا حتی یک‌سال از آن‌هم با وجود هزینه‌های زیادش تعطیل نشد.

آن‌طور که او اشاره می‌کند، فقط 80خادم افتخاری در شب‌های ماه رمضان حضور چندصدنفری افطاری را کنترل و پذیرایی می‌کردند. همچنین به‌علت اینکه در خیابان طبرسی(روبه‌رو بیمارستان جوادالائمه(ع) ) برای ورود به بیت‌الصادق(ع) ازدحام نشود، فقط افرادی پذیرش می‌شدند که فیش غذا داشتند. 

گویا با آمدن کرونا این خیران همان هزینه‌ای را که برای افطاری و سایر اطعام‌ها در سال می‌شد، صرف خرید بسته‌های معیشتی کردند و خودشان به‌دست نیازمندان به‌ویژه در حاشیه شهر ‌رساندند؛ کاری که همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر