کد خبر: ۲۸۶۶
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

امام خمینی 24، کوچه سینما آسیا

کوچه امام‌خمینی24 را قدیمی‌ها به‌نام کوچه «سینما آسیا» می‌شناسند؛ سینمایی که زمانی پاتوق جوانان مشهدی بود. آن‌طور که می‌گویند، این کوچه امتداد خیابان ارگ قدیم بوده است. این معبر که از سمت دیگر آن «آخوند خراسانی9» نام‌گذاری شده است، کوچه‌ای باریک ولی پرجنب‌وجوش و تاریخی است. از بناهای به‌جامانده در این کوچه می‌توان به مطب دکتر اسکندری اشاره کرد. البته چند ساختمان مربوط به دهه چهل مانند بیمه ایران و خانه شالچی هنوز در این خیابان قرار دارند.

کوچه امام‌خمینی24 را قدیمی‌ها به‌نام کوچه «سینما آسیا» می‌شناسند؛ سینمایی که زمانی پاتوق جوانان مشهدی بود .آن‌طور که می‌گویند، این کوچه امتداد خیابان ارگ قدیم بوده است. این معبر که از سمت دیگر آن «آخوند خراسانی9» نام‌گذاری شده است،کوچه‌ای باریک ولی پرجنب‌وجوش و تاریخی است. از بناهای به‌جامانده در این کوچه می‌توان به مطب دکتر اسکندری اشاره کرد. البته چند ساختمان مربوط به دهه چهل مانند بیمه ایران و خانه شالچی هنوز در این خیابان قرار دارند. متأسفانه به‌دلیل سهل‌انگاری در ثبت بناهای تاریخی این خیابان، در چندسال گذشته چندین بنای قدیمی مانند ساختمان طالبیان در مقابل سینما آسیا، شهربانی سابق در مقابل دارالشفای حضرت ابوالفضل(ع) و سینما آسیا تخریب شده‌اند.

خانه تاریخی شالچی در ابتدای خیابان، این روزها درحال مرمت و بازسازی است.

 

درمانگاه خیریه شبانه‌روزی حضرت ابوالفضل(ع) را دکتر محمدرحیم بازرگانی در این کوچه افتتاح کرده و زیرنظر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد مشغول به فعالیت است.

 

ساختمان منسوجات یکتا با قدمت 74سال جزو معدود مکان‌هایی است که همچنان بافت قدیمی‌اش را حفظ کرده و زیبایی خاصی به این کوچه داده است.

 

سینما آسیای مشهد که از آن به‌عنوان حافظه تاریخی سینمای خراسان‌رضوی یاد می‌شد، جمعه ۲۸خرداد1400 تخریب شد.

 

ارسال نظر