کد خبر: ۳۱۶۳
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه آب‌انبارها

از سمت چهارراه خواجه‌ربیع به سمت میدان شهدا، اولین کوچه سمت راست، کوچه عبادی12 است که به نام شهید ناصر نعمتی نام‌گذاری شده است. کوچه‌ای که پیش از دهه60 «یغما» نام گرفته بود. به گفته قدیمی‌های محل در این کوچه هفت،هشت آب‌انبار وجود داشته که آب آشامیدنی اهالی را تأمین می‌کرده است. بعضی از این آب‌انبارها که با حدود سی،چهل پله به زیر زمین راه داشته در راسته راه و بعضی در دل خانه‌های اهالی بوده است. کوچه شهید ناصر نعمتی به کوچه رضوی13 منتهی می‌شود. کوچه‌ای که تا چهار دهه قبل جوی آب روانی در آن جاری بوده است.

از چهارراه خواجه‌ربیع به سمت میدان شهدا، اولین کوچه سمت راست، کوچه عبادی12 است که به نام شهید ناصر نعمتی نام‌گذاری شده است. کوچه‌ای که پیش از دهه60 «یغما» نام گرفته بود. به گفته قدیمی‌های محل در این کوچه هفت،هشت آب‌انبار وجود داشته که آب آشامیدنی اهالی را تأمین می‌کرده است. بعضی از این آب‌انبارها که با حدود سی،چهل پله به زیر زمین راه داشته در راسته راه و بعضی در دل خانه‌های اهالی بوده است. کوچه شهید ناصر نعمتی به کوچه رضوی13 منتهی می‌شود. کوچه‌ای که تا چهار دهه قبل جوی آب روانی در آن جاری بوده است.

 

حسینیه تبریزی‌ها در انتهای کوچه در ماه‌های محرم و صفر پذیرای عزاداران حسینی(ع) و زائران ترک‌زبان است. این حسینیه در سال1376 تاسیس شده است.

 

این مسجد تا قبل انقلاب اسلامی، به نام واقفش«کلالی» نام گذاری شده بود بعدها به نام جوادالائمه(ع) نام‌گذاری شد.

 

 

در این معبر،‌ خانه‌‌ای با سقف شیروانی و در و پنجره‌ چوبی به چشم می‌خورد که یکی از آب‌انبارهای کوچه در کنار این خانه بوده است.

 

حسین کافی یکی از قدیمی‌های کوچه است که بیش از نیم‌قرن در این کوچه زندگی می‌کند. او یکی از خواننده‌های روزنامه شهرآرا است.
ارسال نظر