کد خبر: ۳۸۴۹
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کتابخانه عمومی رضوی مأمنی برای کتاب‌خوان‌های محله سرافرازان است

این کتابخانه‌ سال77 تأسیس شده و از همان‌زمان به محلی تبدیل شده است که بچه‌های این چهار مدرسه بعد از اینکه صدای زنگ آخر به گوش می‌رسد، با شور و هیجان به‌سراغ قفسه‌های آن می‌آیند و به‌دنبال آنچه ذهن کودکانه‌شان را به خود مشغول کرده است می‌گردند. همین اشتیاق بچه‌ها و حضور همیشگی آن‌ها در این کتابخانه، دلیل خوبی بوده تا مسئولان به فکر بخشی مجزا برای کودک و نوجوان باشند. این کتابخانه با داشتن بخش‌های متفاوت و همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی خاص، توانسته با جذب زیاد اهالی محله در سال 1400 به دومین دوره از اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من» راه پیدا کند.

برای اهالی محله سرافرازان، کتابخانه عمومی رضوی که بین پایداری2 و 4 است، یک پاتوق قدیمی است که  به‌دلیل نزدیک‌بودنش با چهار مدرسه آزادی و آزاده، یاس یک و 2 و مسجد امام موسی‌بن‌جعفر(ع)، همیشه پرمخاطب و پررفت‌وآمد بوده است. 

کتابخانه‌ای که سال77 تأسیس شده و از همان‌زمان به محلی تبدیل شده است که بچه‌های این چهار مدرسه بعد از اینکه صدای زنگ آخر به گوش می‌رسد، با شور و هیجان به‌سراغ قفسه‌های آن می‌آیند و به‌دنبال آنچه ذهن کودکانه‌شان را به خود مشغول کرده است می‌گردند. 

همین اشتیاق بچه‌ها و حضور همیشگی آن‌ها در این کتابخانه، دلیل خوبی بوده تا مسئولان به فکر بخشی مجزا برای کودک و نوجوان باشند. این کتابخانه با داشتن بخش‌های متفاوت و همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی خاص، توانسته با جذب زیاد اهالی محله در سال 1400 به دومین دوره از اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من» راه پیدا کند و عنوان برترین کتابخانه استان را در همین طرح به خود اختصاص دهد.


تمرکز روی بخش کودک

اعظم ظفرصداقت، مسئول این کتابخانه عمومی، می‌گوید: برای هرکدام از مخاطبان پیشنهادی متناسب با سن و سال و نیاز آن فرد ارائه می‌دهیم. ما اینجا 2هزار عضو فعال داریم که در میان آن‌ها از کودک پنج‌ساله تا افراد مسن نزدیک هشتادسال هم دیده می‌شوند. طبیعی است که تنوع سلیقه و نیاز مخاطب را در نظر بگیریم و برای هر قشری پیشنهاد ویژه‌ای داشته باشیم. 

در این کتابخانه همه طیف مخاطب عضو هستند، اما بیشترین مراجعه ما به دلیل هم‌جواری با مسجد و مدرسه، خانم‌های خانه‌دار و بچه‌ها در سنین کودکی و نوجوانی هستند. همین امر باعث می‌شود بیشتر تمرکزمان را روی برنامه‌های کودک و نوجوان و همچنین مادرها و مادربزرگ‌ها بگذاریم.


اهدای کتاب، غنی‌سازی مخزن کتابخانه

به گفته صداقت تعداد کتاب‌های مخزن 24هزار عنوان کتاب است که 21هزار جلد آن مربوط به پایگاه اصلی و 3هزار جلد آن مخصوص کودکان است. آمار جالب این است که هر هفته حدود 1000نسخه کتاب به‌طور امانت رفت و برگشت می‌شود که این تعداد برای 2هزار عضو فعال رقم درخور توجهی است. برخی از اعضا هر هفته بین یک تا پنج کتاب به امانت می‌برند. 

اگر مردم اهمیت اهدای کتاب را بدانند، نیاز تعداد زیادی از مخاطبان در همین کتابخانه‌های محلی برطرف می‌شود

صداقت بحث اهدای کتاب را یکی از مهم‌ترین راه‌های غنی‌سازی مخزن کتابخانه می‌داند و می‌گوید: اگر مردم اهمیت اهدای کتاب را بدانند، نیاز تعداد زیادی از مخاطبان در همین کتابخانه‌های محلی برطرف می‌شود.

نشریات هم در این کتابخانه جایگاه مخصوص خودش را دارد و افرادی هستند که همیشه مشتری پروپاقرص نشریات هستند. این کتابخانه عمومی که غیر از روزهای تعطیل، همه روزه از 7:30صبح تا 7شب مأمنی برای کتاب‌خوان‌هاست، سالن مطالعه خوبی هم برای محصل‌ها دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند.

برنامه‌هایی مانند کارگاه قصه‌گویی، کلاس‌های نقاشی و ساخت کاردستی برای کودکان، محافل ادبی و پاتوق مشاعره برای هنرمندان و کارگاه‌های مادر و کودک برای خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های ثابت این کتابخانه محلی است که توانسته تعداد زیادی از اهالی را به عضو ثابت کتابخانه تبدیل کند.

ارسال نظر