کد خبر: ۵۴۲
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گذرگاه تاریخی در کوچه داروغه

شهیدشوشتری9 یا همان کوچه داروغه، کوچه‌ای است که از دوره قاجار برای ما مشهدی‌ها به یادگار مانده است. آن زمان‌ها که نام و نشان خانه‌ها و کوچه‌ها آن‌قدرها اهمیت نداشت و هر کوی و برزنی به نام بزرگ آن خوانده و معروف می‌شد، این کوچه هم به‌واسطه سکونت داروغه و خانواده‌اش در منزلی زیبا به نام کوچه داروغه معروف بود.

شهیدشوشتری9 یا همان کوچه داروغه، کوچه‌ای است که از دوره قاجار برای ما مشهدی‌ها به یادگار مانده است. آن زمان‌ها که نام و نشان خانه‌ها و کوچه‌ها آن‌قدرها اهمیت نداشت و هر کوی و برزنی به نام بزرگ آن خوانده و معروف می‌شد، این کوچه هم به‌واسطه سکونت داروغه و خانواده‌اش در منزلی زیبا به نام کوچه داروغه معروف بود. خانه تاریخی داروغه حالا موزه حکام و والیان خراسان شده است. این اثر در اواخر دوره قاجار به دستور یوسف‌خان بیگلربیگ، داروغه مشهد، احداث شد و به لحاظ فرم و شکل معماری این خانه نمونه کامل ترکیب معماری ایرانی، اسلامی و غربی است. این بنای تاریخی در سال1390 توسط شهرداری ثامن با اعتبار ۳۷میلیارد ریال خریده و مرمت و بازسازی شد.

 

این حسینیه که اول کوچه قرار دارد به داروغه منتسب است که آب‌انباری نیز داشته است. آب‌انبار این حسینیه ثبت ملی شده است.

 

این منبع قدیمی آب هم که جزو هویت کوچه داروغه است در ابتدای سال1300 در راستای طرح بهداشت عمومی احداث شد و به‌نوعی اولین برج مشهد شناخته می‌شود.

 

در انتهای کوچه به ره‌باغ خواهیم رسید. ره‌باغی که به بست پایین‌خیابان منتهی می‌شود و یکی از زیباترین ره‌باغ‌ها به شمار می‌رود.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44