کد خبر: ۶۶۳۹
۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

کوچه مادرشاهی؛ تاجر پارچه مشهد

فرعی دوم کوچه آب‌میرزا گذشته‌اش به‌نام مادرشاهی گره خورده است. ثروت و شهرت مرحوم مادرشاهی در بازار پارچه مشهد باعث شده بود کوچه با نام او شناخته شود.

فرعی دوم کوچه آب‌میرزا سال‌هاست تابلو شهید راز‌فر را بر پیشانی دارد. کوچه‌ای که گذشته‌اش به‌نام مادرشاهی گره خورده است. مرحوم مادرشاهی در این کوچه خانه داشت که ثروت و شهرتش در بازار پارچه مشهد باعث شده بود کوچه با نام او شناخته شود.

خانه او که روزگاری آیت‌الله طبسی در آن مستأجر بود، همچنان سرپاست. به‌جز او، تاجر دیگری هم به‌نام ماهان‌پور در این کوچه ساکن بود که شهرتش در زمینه فرش دست‌باف و روضه‌داری بود. این کوچه بعد از نام مادرشاهی، نام شهید محسن برکاتی را هم گرفت.


کوچه مادرشاهی

حسین خوش‌گفتار هفتادساله، کودکی‌اش در این کوچه گذشته است. او به خرابی برای هتل‌سازی اشاره می‌کند و بزرگ‌ترین حسرتش را خرابی کوچه هفت‌پیچ می‌خواند.


کوچه مادرشاهی

حاج‌عباس مرگن هیچ‌وقت بچه‌دار نشد و وصیت کرد اموالش برای زائران هزینه شود.
حسین جوادی، از بستگان او، می‌گوید: حسینیه موسی‌بن‌جعفر (ع) از اموال مرحوم مرگن در مشهد خریده شد که به زائران با قیمت کمتری اجاره داده می‌شود.


کوچه مادرشاهی

مشهدی‌های قدیم برای درامان‌ماندن در زمان جنگ، کوچه‌ها را ساباط‌دار می‌کردند.
از همه ساباط‌ها امروز سه کوچه مانده که یکی از آن‌ها در فرعی آخر این کوچه است. البته به‌دلیل تخریب ابتدای کوچه، امیدی به ماندن آن هم نیست.

ارسال نظر