کد خبر: ۶۶۶۴
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

پارک اوماج کماج یادگار میر کاریز مشهد

یکی از میراب‌های معروف مشهد در دوره تیموری، «شمس‌الدین میرکاریزی» بود. در گذشته، مردم بر سر مزار او، آش اوماج و کماج خیرات می‌کردند.

خیابان حجت در حرعاملی‌۴۵  اگر چه به مجتمع‌های تعمیرگاهی‌اش شهرت دارد، بیش از پنجاه‌سال پیش، این خیابان را با گورستان محلی «اوماج و کماج» می‌شناختند. در گذشته همه قنات‌های مشهد از خیابان عامل یا میل کاریز می‌گذشت. این محله یک میراب یا امیر کاریز داشت. یکی از میراب‌های معروف مشهد در دوره تیموری، «شمس‌الدین میرکاریزی» بود.

مزار او در قبرستان میرکاریز بوده که اکنون به پارکی در خیابان حجت (بین حجت‌۱۷ و ۲۱) تبدیل شده است. در گذشته، مردم بر سر مزار او، اوماج و کماج که نوعی آش است، خیرات می‌کردند. اکنون مردم محلی هنوز به یاد قدیم به «بوستان طراوت» که قبر شمس‌الدین میرکاریزی در آن قرار دارد، «پارک اوماج و کماج» می‌گویند.

پارک اوماج کماج یادگار دوره تیموری

مجتمع سامان را شهرداری بیش‌از ۱۰ سال پیش برای سامان‌دهی مشاغل مزاحم خودرویی احداث کرد. این مجتمع ترافیک زیادی به خیابان حجت تحمیل کرده است.

 

پارک اوماج کماج یادگار دوره تیموری

مسجد توحید سال‌۸۸ به کمک خیران محلی احداث شد. این مسجد، محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و ختم است.

پارک اوماج کماج یادگار دوره تیموری

سی سال پیش، قبرستان اوماج و کماج تخریب و بوستانی به جایش احداث و «طراوت» نامیده شد. هر سال شب‌های چراغ‌برات مردم در بوستان برای امواتشان خیرات می‌کنند.

پارک اوماج کماج یادگار دوره تیموری

ابراهیم رنگ‌آمیز‌طوسی نزدیک به صدسال سن دارد. او زمانی را به خاطر می‌آورد که کودکی فوت‌شده را در قبرستان اوماج و کماج دفن کرده است.

ارسال نظر