کد خبر: ۶۹۶۲
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

محله وحید؛ قطب تولید کیف مشهد است

باتوجه‌به وجود کارکاه‌های تولیدی کیف در خیابان وحید و تنوع محصولات و قیمت مناسب، بسیاری از زائران و مجاوران به‌ویژه در فصل مهر برای خرید کیف به این محله می‌آیند.

تاریخچه

خیابان وحید تا اواخر دهه ۶۰ به «دریا» معروف بود. این خیابان از بولوار مجلسی شروع می‌شد و تا نزدیک کشف‌رود ادامه داشت و، چون مسیر تردد مردم به سمت کشف‌رودی بود که عموم مردم مشهد آن را دریا می‌خواندند، به این نام شهرت داشت.

بخش ابتدایی خیابان، دریای اول نامیده می‌شد و بخش دوم آن دریای دوم. بعد از احداث بزرگراه شهید بابانظر و جدایی دریای اول و دریای دوم و همچنین به‌دلیل تشابه اسمی با خیابان «دریادل» در محله راه‌آهن امروزی، این خیابان وحید نام‌گذاری شد و محله نیز وحید نام گرفت.

البته خیلی پیش‌تر از این‌ها محله وحید و محله‌های طلاب و فجر امروزی کوی طلاب قدیم را تشکیل می‌دادند. آن‌طور که در وقف‌نامه مزرعه محراب‌خان حدود آن تعریف شده است، این محله‌ها در دوران قاجار در اراضی مزرعه محراب‌خان قرار می‌گرفته‌اند.

به نوشته عبدالحمید مولوی، فردی به نام «محمودبیگ» پنج دانگ مزرعه محراب‌خان را در سال ۱۱۲۰ قمری وقف ایتام سادات و تعلیم و تربیت آن‌ها کرده و در اختیار آستان قدس قرار داده است. آستان قدس نیز بعد‌ها این اراضی را در سال ۱۳۴۸ طبق قراری با آیت‌الله فقیه سبزواری به‌صورت اجاره‌ای به طلاب مشهد واگذار کرده است.

 

وحید؛ محله‌ای که قطب تولید کیف مشهد است

 

بافت

محله وحید با ۴۱ هکتار وسعت، جزو پنج محله کوچک مشهد است. به‌صورت میانگین در هر هکتار این محله ۳۶۷ نفر سکونت دارند که شش‌ونیم‌برابر میانگین شهری مشهد و نشان‌دهنده تراکم زیاد جمعیت در این محله است. ۸۱ درصد مساحت محله وحید را خانه‌های مسکونی تشکیل می‌دهند و بعد از آن مراکز آموزشی و تجاری قرار می‌گیرند.

فراوانی کارگاه‌های تولیدی کیف در محله وحید باعث شده است که این محله به قطب تولید کیف در مشهد مشهور شود. بیشتر خانه‌های مسکونی محله وحید دو تا چهارطبقه هستند و ریزدانه. 

 

وحید؛ محله‌ای که قطب تولید کیف مشهد است

 

دسترسی

محله وحید به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد. این محله در بافت میانی شرقی قرار دارد و دسترسی از آن به هسته مرکزی مشهد از طریق بزرگراه بابانظر و بولوار نبوت تقریبا آسان است. پراکندگی خطوط اتوبوس در محله وحید باتوجه‌به مساحت کوچک آن تقریبا خوب است. به‌طور میانگین از هر نقطه محله تا ایستگاه اتوبوس ۱۲۴ متر راه است.

 

وحید؛ محله‌ای که قطب تولید کیف مشهد است

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • محله وحید، قطب تولید کیف در مشهد است و باتوجه‌به تنوع محصولات و قیمت مناسب آن، بسیاری از زائران و مجاوران به‌ویژه در فصل مهر و بازگشایی مدارس برای خرید کیف به این محله می‌آیند.
  • دبیرستان آیت‌الله کاشانی که از مدارس قدیمی مشهد است، در محله وحید قرار دارد.
  • محله وحید فقط یک بوستان کوچک محلی دارد، اما به‌دلیل قرارداشتن بوستان بزرگ بسیج در همسایگی آن و اندازه کوچک محله، تا حدی نیاز اهالی را برطرف می‌کند.
  • محله وحید درمانگاه عمومی ندارد.
  • این محله یک دبستان و چهار مسجد دارد.

 

وحید؛ محله‌ای که قطب تولید کیف مشهد است

 

حدود جغرافیایی

خیابان وحید خیابان بزرگی است که از مجلسی تا بزرگراه شهید بابانظر ادامه دارد، اما فقط بخشی از این خیابان از بولوار نبوت تا بزرگراه شهید بابانظر در محله وحید قرار می‌گیرد. محله وحید در محدوده شرقی مشهد قرار دارد و از شرق به بزرگراه بابانظر، از شمال به خیابان وحید، از غرب به بولوار نبوت و از جنوب به خیابان شهید قائمی محدود می‌شود. محله‌های رده، فجر، گلشور و تلگرد در همسایگی محله وحید قرار دارند.

ارسال نظر