منطقه ۲ - صفحه 40

منطقه ۲

بزرگ‌ترین منطقه مشهد

منطقه ۲ بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه شهری مشهد است که محله‌های برخوردار و کم‌برخوردار بسیاری را در بر می‌گیرد. کوچه حسین‌باشی که طولانی‌ترین کوچه شهر است و بوستان حجاب که اولین بوستان ویژه بانوان در مشهد است، در این منطقه قرار دارد. مجموعه تفریحی‌گردشگری سپاد با برخورداری از مراکز تجاری و تفریحی و میدان جانباز با برج‌های تجاری و رستوران‌هایش، هر روز شهروندان و مسافران زیادی را برای خرید و تهیه سوغات به این محدوده شهر می‌کشاند. راسته‌بازار‌های مختلف ازجمله، بازارخطی پارچه و پرده در خیابان تعبدی، راسته کفش در خیابان عامل، راسته سرامیک در ابوطالب و... از دیگر ظرفیت‌های این منطقه است. فراوانی زمین‌های رهاشده، زباله‌گردها، فروشندگان مواد و آشپزخانه‌های تولید مواد صنعتی در محدوده توس از مشکلات چشمگیر این منطقه است. در مساحت ۳۸۴۴ هکتاری منطقه ۲ حدود ۵۱۳ هزار نفر زندگی می‌کنند.

الهه قاسمی‌نژاد می‌گوید: اختراع را از سال دوم دبیرستان شروع کردم. من و خواهر دوقلویم دنبال این موضوع بودیم که بتوانیم کاری مفید و بزرگ انجام دهیم تا اینکه از مقطع راهنمایی فعالیت‌هایمان را آغاز کردیم.
حاج‌خانم قانع برای دایر کردن مکتب حضرت‌رقیه (س) و پذیرش خواهران طلبه اقدام کرد و، چون این مکان خیلی کوچک بود، با کمک اهالی همین محله و نیکوکاران تهران یکی‌یکی خانه‌های اطراف خریداری و از هر خانه، دری به حیاط مرکزی باز شد.
سيدعلي اسحاقي می‌گوید: در بسیاری از این سفر‌های ورزشی برخورد مردم و به‌ویژه ساکنان شهر‌ها با گروه‌های دوچرخه‌سوار بسیار نیکو بود تا آنجا که مردم هر شهر از ما دعوت می‌کردند در جمع خانواده‌شان حضور یابیم.  
مرکز توان‌بخشی و نگهداری سالمندان صفا سال۱۳۸۸ با هدف خدمات‌رسانی و دسترسی آسان و سریع سالمندان به خدمات جامع توان‌بخشی و نگهداری تاسیس شد.
قدیمی‌ترین سند یافت‌شده که در آن از کلاته‌بوغا یاد کرده‌اند، سندی مربوط به دوره صفویه است. بعد‌از‌این دوره، تعداد اسناد درباره کلاته‌بوغا افزایش می‌یابد؛ اسنادی که عموما به تعمیر قنات مربوط می‌شود.
خیابان سپهر، از شروع معبر تا تقاطع سپهر یک، روزگاری جزوی از باغ آستان قدس بوده است. اواخر دهه‌۸۰ فضای سبز این باغ پس‌از خیابان‌کشی و تعیین تکلیف به ساختمان‌های مرتفع تبدیل شد.
یاسین منصوری هشت‌ساله که مقام اولی کاراته کشوری دارد می‌گوید: می‌خواهند باشگاه را به کارگاه صنعتی تبدیل کنند تا درآمد بیشتری داشته باشد. با تعطیلی باشگاه چه بر سر بچه‌ها و آینده ورزشی آنها خواهد آمد؟