کد خبر: ۷۷۴۲
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

کشتی‌گیران محله خاتم‌الانبیا با ۱۰ مدال رکورد زدند

کشتی‌گیران منطقه ۱۰ با دست پر از مسابقات بین‌المللی هنگ‌کنگ برگشتند. مربی ژاپن در همین مسابقات دعوت کرد دو کشور با یکدیگر مسابقات دوستانه داشته باشند.

باشگاه مسلم نادری‌خادم در محله خاتم‌الانبیا (ص)، بسیار مجهز است و پای ورزشکاران قهرمان نونهالش را تا مسابقات جهانی هنگ‌کنگ یعنی رقابت‌هایی که در آن بسیاری از کشور‌های جهان حضور داشتند، کشانده است. مربی این باشگاه، آقا‌مسلم، سرد و گرم‌چشیده کشتی است، با دو دوره حضور در مسابقات قهرمانی جهان به سال‌های‌۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ تا انتهای الفبای کشتی را خوب بلد است. او هنوز هم در مسابقات کشوری شرکت می‌کند تا با پوست و خونش بتواند پانصد‌و‌چند ورزشکارش را درک کند.

در بین کشور‌هایی که اخیرا در مسابقات هنگ‌کنگ شرکت کردند، ۱۰‌مدال سهم کشتی‌گیران آکادمی محله خاتم‌الانبیا (ص) شد که پنج‌مدال آن از جنس طلا بود. مدیران مدارسی که بچه‌های آقا‌مسلم در آن تحصیل می‌کنند، علاوه‌بر بچه‌های بااستعداد، بچه شر‌های مدرسه را هم به باشگاه او می‌فرستند.

خواندن کتاب‌های روان‌شناسی و یادگیری زبان انگلیسی هم در این باشگاه یک اصل است که مربی بسیار بر آن تأکید دارد. در این باشگاه که از سونای خشک تا خوابگاه و رختکن پیشرفته و چهارتشک حرفه‌ای برای کشتی دارد، ورزشکاران از شهر‌ها و استان‌های دور و نزدیک ازجمله مازندران که در کشتی حرفی برای گفتن دارند، به اردوی تمرینی می‌آیند تا قدرتشان را در مبارزه با قهرمانان باشگاه نادری‌خادم محک بزنند.

حالا خیلی‌ها ۱۰ قهرمان کشتی محله خاتم‌الانبیا (ص) را خوب می‌شناسند. آوازه قهرمانی آن‌ها، بعد از مسابقات هنگ‌کنگ فراتر از مرز‌های کشور رفته است. حالا روسیه هم آن‌ها را ورزشکاران قابلی دیده و برای اردو‌های دوستانه تمرینی از آن‌ها دعوت کرده است. مربی ژاپن هم در همان مسابقات آقا‌مسلم را کنار کشیده و از او دعوت کرده است که دو کشور با یکدیگر برای مسابقات دوستانه رفت‌و‌آمد داشته باشند.

 

۱۰ مدال سهم قهرمانان خاتم‌الانبیا (ص)

 

این کشتی، چیز دیگری بود

در آکادمی کشتی محله خاتم‌الانبیا (ص) منتظر دیدن نوجوانان قهرمان هستیم. یکی از آن‌ها مهدی حبیبی دوازده‌ساله است که سه‌سالی می‌شود حرفه‌ای ورزش می‌کند و در همین سن نونهالی، آن‌قدر ممارست داشته که هر دو گوشش مثل کشتی‌گیران حرفه‌ای شکسته است. او دانش‌آموز سال اول دبیرستان دارالعلم است و مدال طلای خوش‌رنگ مسابقات هنگ‌کنگ را کسب کرده است.

همین دو سال پیش بود که شبکه ۳ صدا‌و‌سیما هم با او در حاشیه مسابقات دایره طلایی تهران گفتگو کرده و مهدی در آن مصاحبه گفته بود که هدفش قهرمانی المپیک است. یک روز که برای تماشای بازی‌های کشتی‌گیران به باشگاه کشتی آمده بود، زندگی او به کشتی گره خورد؛ «آن روز مسابقات را دیدم و عاشق کشتی شدم. بااینکه در بچگی هم پدرم من را به گود‌های کشتی می‌برد، این کشتی چیز دیگری بود. همه ما در این باشگاه می‌توانیم از دو سمت بدنمان برای فنون کشتی استفاده کنیم، چیزی که در مسابقات کشتی جهانی متوجه شدیم فقط روس‌ها تخصصش را دارند.»

بی‌توجهی مسئولان مشهد به کشتی

ورزشکار‌ها مشغول کشتی می‌شوند و دور‌تا‌دور دایره در پنج‌گروه دوتایی تمرین می‌کنند و مربی وسط تشک با آرامش و دقت خطا‌های کارشان را می‌گیرد. محمد‌طا‌ها رحمتی، دیگر مدال‌آور طلای مسابقات هنگ‌کنگ است که پیش از این در شهرستان فاروج کشتی می‌گرفته است و کمی بعد از اینکه پدرش برای او دو‌بنده و کفش تازه می‌گیرد، کشتی برای او جدی‌تر می‌شود.

از دو سال پیش آن‌قدر کیفیت کشتی‌اش خوب شده است که گاهی آقا‌مسلم به محمدطا‌ها می‌گوید بالای سر بچه‌ها باشد و به بازی‌هایشان نظارت کند. تخصصش در کول‌انداز و پیچ و سالتو است. معتقد است: ایران در کشتی جهان از خیلی کشور‌ها بهتر است، اما در مشهد اهمیت‌ندادن مسئولان به این رشته که ورزش اصلی ایرانیان بوده است و در شاهنامه هم از آن یاد شده، آدم را اذیت می‌کند.

همه ما در این باشگاه می‌توانیم مانند روس‌ها از دو سمت بدنمان برای فنون کشتی استفاده کنیم

زیبایی کار ورزشکاران اینجا در تلاششان برای قهرمانی المپیک است و صمیمیتی عاری از حسادت که در این باشگاه ایجاد شده است؛ «شاید هدف همه ما که قهرمانی در کشتی است، این اتحاد و

صمیمیت را ایجاد کرده است.»

 

می‌خواهم مربی کشتی باشم

حالا پسر‌ها همچنان ترفند‌هایی را روی تشک تمرین می‌کنند که برای کشتی در مسابقات هنگ‌کنگ به کار گرفته بودند. محمد‌جواد محمد‌پور سومین ورزشکار طلاآور باشگاه در رقابت‌های بین‌المللی هنک‌کنگ بوده است. پیوند او هم با کشتی مثل خیلی دیگر از شاگردان این آکادمی، با تماشای بازی‌ها اتفاق افتاده است؛ «مربی همیشه به ما می‌گوید تلاش کن و صبور باش و بعد‌از هر شکست، بیشتر تمرین کن تا قهرمان شوی.» او ادامه می‌دهد: خیلی دوست دارم کشتی را به دیگران هم یاد دهم و می‌خواهم به مسجد محله پیشنهاد کنم که آموزش کشتی به بچه‌ها در مسجد را عهده‌دار شوم.

جذبه بازی حسن یزدانی

محمد‌جواد مالکی مدال برنز بازی‌های بین‌المللی را کسب کرده و بچه محله خاتم‌الانبیا (ص) است. خانواده او در پهلوانی و کشتی چوخه در خراسان رضوی معروف‌اند. پدرش او را به همین دلیل، به کشتی چوخه فرستاد، اما او کشتی آزاد را بیشتر می‌پسندید؛ «مسابقات کشتی آزاد را دنبال می‌کردم. بازی حسن یزدانی من را به این رشته علاقه‌مند کرد.»

معتقد است با اینکه برای ورزشکار درس‌خواندن کمی سخت است، لازم است یک کشتی‌گیر تحصیلاتش عالی باشد. آقا‌مسلم از همه آن‌ها می‌خواهد که علاوه‌بر آموختن زبان انگلیسی و روان‌شناسی و رعایت ادب و خوش‌صحبت‌بودن، تحصیلشان را هم جدی بگیرند و ورزشکاری باشند که وجهه تحصیلی خوبی هم دارد.

درس‌گرفتن از اشتباهات

کشتی برای سیدعلیرضا شهناز بیست‌و‌سه‌ساله از سیزده‌سالگی و باختن در مسابقات کشتی مدرسه‌اش شروع شد؛ «کُرد‌ها تعصب خاصی به کشتی دارند. بعد از آن باخت با خودم می‌گفتم باید در کشتی حرفه‌ای شوم.» از همان زمان به باشگاهی رفته و همه مسابقه برون‌مرزی را تماشا می‌کرده است، اما به خاطر آرتروز گردن، تا چهارسال مقامی کسب نکرد؛ «بعد از آن زمان، مقام‌های بسیاری کسب کردم و الان حدود پنج‌سال است که حرفه‌ای زیر‌نظر آقا‌مسلم کار می‌کنم. آقامسلم اولین فردی در کشور است که هم در کشتی فرنگی مقام دارد و هم در کشتی آزاد.»

مدال‌های مسابقات بین‌المللی‌شان ارزش مالی ندارد، ولی ارزش معنوی خیلی بالایی دارد. می‌گوید: آقامسلم به ما یاد داده است که از همان شش‌دقیقه بازی لذت ببریم و همه توانمان را ارائه کنیم و نگران برد و باخت نباشیم.» وقتی شکست می‌خورند، تنها حرف آقا‌مسلم این است که اشتباهاتت را بشناس و از آن‌ها درس بگیر و ادامه بده.

کشتی به قصد دعوا هرگز

ورزشکاران دیگری هم به جمع ملحق می‌شوند و تمرین را زیر‌نظر مربی آغاز می‌کنند. صدای ما بین صدای ضربه کشتی‌گیران لحظاتی گم می‌شود. امیر‌ابراهیم ابراهیمی شانزده‌سال دارد و دو سال است که کشتی می‌گیرد. می‌گوید این ورزش، او را صبور و آرام کرده است. با اینکه قبل از کشتی کمربند مشکی کاراته را هم داشته، عاشق کشتی است. پیش آمده است که کسی از او خواسته دعوا کنند، اما او اصلا توجهی نکرده است.

می‌گوید فنون حمید سوریان را دوست دارد و به نظرش تاکتیک سر زیر بغل شگرد او شده است. مربی‌اش آقامسلم را از همه نظر عالی می‌داند و می‌گوید: هیچ‌وقت این دیالوگ آقا‌مسلم را فراموش نمی‌کنم که صبور باش، عجله نکن، نوبت تو هم می‌رسد.

درس‌گرفتن از ورزشکاران هنگ‌کنگ

ادامه گفتگو در دفتر باشگاه است که قفسه‌ای دارد از جام‌ها و افتخارات مربیان و بچه‌ها. سهراب سعادتی مقابلم نشسته است؛ دانش‌آموز دبیرستان دارالعلم که مدال نقره مسابقات جهانی هنگ‌کنگ را کسب کرده است. نقطه وصل زندگی‌اش به کشتی، با چوخه شروع شد، اما چون رشته آزاد طرفدار بیشتری داشت، به کشتی آزاد علاقه‌مند شد. او بعد از هشت‌ماه از شروع کشتی توانست مدال‌آور استانی باشد.

می‌گوید: من از ورزشکاران هنگ‌کنگ یاد گرفتم که استرس‌ها را کنار بگذارم و زمان مسابقات از بازی لذت ببرم و به واکنش دیگران فکر نکنم.

او و برادرش هر دو در باشگاه آقا‌مسلم وررزش می‌کنند و می‌گوید که هر روز فوت و فن جدیدی یاد می‌گیرد.

 

باختن در ۱۰ ثانیه طلایی

خیلی از بچه‌هایی که مقابلم می‌نشینند، می‌گویند نسبت‌به قبل از آمدن در آکادمی بسیار تغییر کرده‌اند مانند علی که می‌گوید اینجا مرام و اخلاق پهلوانی را یاد گرفتیم. حتی اگر اختلاف نظری با یکدیگر داشته باشند، سعی می‌کنند با صحبت قضیه را حل کنند.

علی مهری‌ویرانی، دیگر ورزشکار قهرمان این باشگاه است که دو سال پیش سراغ کشتی آمده و معتقد است مرام و اخلاق پهلوانی بزرگ‌ترین درس این آکادمی است. او تلخ‌ترین تجربه‌اش در کشتی را باختش در مسابقات استانی در قوچان می‌داند و می‌گوید: در ۱۰ ثانیه با اینکه جلو بودم، با اشتباهم باختم؛ نباید در آن ثانیه‌های آخر خط تشک را رد می‌کردم.


ایرانیان را به ورزش کشتی‌اش می‌شناختند

امیر عبدالله زاده دیگر ساکن محله خاتم الانبیا (ص) است که از مسابقات بین‌المللی مدال برنز را به ارمغان آورده است. او از یازده‌سالگی کشتی را آغاز کرده است و دلیل این شروع هم، عشق پدرش به این رشته بوده است. مسابقات هنگ‌کنگ برای او تجربه خیلی خوبی بوده است می‌گوید: برای من جالب بود که دیگر کشور‌ها ایرانی‌ها را به ورزش کشتی می‌شناختند و ما را خیلی قبول داشتند.

برای امیر رشته یو‌اف‌سی (هنر رزمی) ورزش جالبی است و بسیار دوست دارد هیجان آن رشته را هم تجربه کند. می‌گوید: آقا‌مسلم به ما مبارزه را یاد داده است و گفته باید از زندگی‌تان لذت ببرید و من خیلی دوست دارم که آن رشته رزمی را هم تجربه کنم.‌

می‌گوید: خصوصیت آقا مسلم که قصد دارد کشتی‌گیر‌ها را حفظ کند و آن‌ها را نگه دارد، قابل تحسین است؛ چون اغلب مربی‌ها بعد‌از قهرمانی دیگر به کشتی‌گیر‌ها کاری ندارند.

روی پهلوان جور دیگری حساب می‌کنند

گروه جدید می‌آیند و مشغول گرم‌کردن خود می‌شوند. حالا سعید حسنی در‌مقابلم نشسته است و صدای شمارش بچه‌ها که تمرین می‌کنند، بین صدای ما می‌‎پیچد. او قهرمان و ملی‌پوش کشتی در این آکادمی است، اما ازآنجا‌که به اردوی تیم ملی رفته بوده، در مسابقات هنگ‌کنگ شرکت نکرده است.

می‌گوید: فینال کشوری و باخت با امتیاز ۸- ۸ تلخ‌ترین خاطره ام است؛ چون رقابت سختی بود که به باخت ختم شد.

او می‌گوید: وقتی گوش می‌شکند، دیگر، چون همه تو را یک پهلوان حساب می‌کنند، خیلی از ویژگی‌های بدت را کنار می‌گذاری و سعی می‌کنی بیشتر مهربان باشی.


یک مشهد است و یک آقا‌مسلم

مسلم نادری‌خادم، مربی باشگاه، دلش غصه‌هایی دارد که به رفتار‌ها و برخورد‌ها با ورزشکاران برمی‌گردد؛ «زمانی‌که ورزشکار در اوج است، همه می‌گویند آفرین و مرحبا قهرمان! ولی وقتی که ببازد، دیگر برای هیچ‌کس مهم نیستی. در کشور‌های دیگر این‌گونه است که به قهرمان این پیام را می‌دهند که ما دوستت داریم، حتی اگر حذف شوی.»

در این آکادمی، بچه‌ها با پاداش کیف می‌کنند و تشویق می‌شوند که بازی بهتری ارائه دهند. همه تلاشش را می‌کند که همه اعضای تیمش موفق شوند و آینده‌شان را بسازند.

معتقد است باید عاشق باشی و بعد از آن درآمد هم کسب می‌کنی. به‌همین‌دلیل است که گاهی کل درآمدش را صرف هزینه تجهیز باشگاه کرده است؛ «البته در این راه ما یک حامی مالی داریم به نام آقای مهندس باقری که مدیر یک شرکت است و بدون هیچ‌چشمداشتی، به ورزشکاران محله کم‌برخوردار کمک می‌کند. بعضی بچه‌ها هزینه شهریه ۱۰۰ هزار‌تومانی را هم ندارند و خانواده‌هایی هم هستند که با آنکه کم‌برخوردارند به من می‌گویند حاضرند فرش زیر پایشان را هم بفروشند تا فرزندشان پیشرفت کند. ماهم تا‌جایی‌که می‌توانیم به بچه‌های محله کمک می‌کنیم تا سراغ راه‌های خطا نروند.»


محمدطاها رحمتی؛ متولد ۱۳۸۶
مقام‌ها:
کسب یک مدال طلا و یک برنز در رده خردسالان شهر مشهد
کسب ۳ مدال طلا و یک مدال برنز استان در رده نونهالان
کسب یک مدال نقره مسابقات شرق کشور در رده سنی نونهالان
کسب مقام پنجم در کشوری نونهالان
کسب یک مدال نقره جام شهید یدالله کلهر در رده سنی نونهالان
کسب یک مدال طلا بین‌المللی هنگ‌کنگ نونهالان در وزن ۶۸ کیلوگرم


مهدی حبیبی؛ متولد ۱۳۸۹
مقام‌ها:
کسب ۲ مدال طلا و ۲ نقره استان در رده خردسالان
کسب یک مدال برنز نونهالان استانی
کسب مدال طلای بین‌المللی هنگ‎‌کنگ در وزن ۴۱ کیلوگرم


سهراب سعادتی؛ متولد ۱۳۸۹
مقام‌ها:
۲ دوره نایب‌قهرمان استان در رده خردسالان
۲ دوره نایب‌قهرمان استان در رده نونهالان
مقام دوم تورنمنت بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۴۸‌کیلوگرم


محمد‌جواد محمدپور؛ متولد ۱۳۹۰
مقام‌ها:
کسب ۲ مدال نقره و یک طلا در رده خردسالان شهر مشهد
کسب یک طلا نونهالان استانی
کسب مدال طلای بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۴۱ کیلوگرم

علی مهری؛ متولد ۱۳۸۸
مقام‌ها:
یک نشان نقره در مسابقات استانی نونهالان استان
مقام سوم تورنمنت بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۴۸ کیلوگرم

محمد‌جواد مالکی؛ متولد ۱۳۸۹
مقام‌ها:
دو مدال طلا در رده خردسالان استان
کسب دو مدال نقره در رده نونهالان استان
مقام سوم تورنمنت بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۴۸ کیلوگرم

امیر عبد‌الله زاده؛ متولد ۱۳۸۸
مقام‌ها:
مقام سوم تورنمنت بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۴۸ کیلوگرم


محمد‌ابراهیم ابراهیمی؛ متولد: ۱۳۸۶
مقام‌ها:
کسب مدال برنز نونهالان استان
کسب یک مدال طلا و یک برنز در مسابقات استانی نوجوانان
کسب مدال طلا از مسابقات بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۶۱ کیلوگرم

سعید حسنی؛ متولد ۱۳۸۸
مقام‌ها:
قهرمان استان در رده نونهالان و نوجوانان کشتی آزاد و فرنگی
نایب‌قهرمان کشور در مسابقات نونهالان کشتی آزاد در وزن ۴۴ کیلوگرم


علیرضا شهناز؛ متولد ۱۳۸۱
مقام‌ها:
عناوین و مدال‌های بسیاری در رده بزرگ‌سالان و جوانان استان
قهرمان پهلوانی کشور
کسب مدال طلا از مسابقات بین‌المللی هنگ‌کنگ در وزن ۶۵ کیلوگرم بزرگ‌سالان

* این گزارش چهارشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲ در شهرآرامحله شماره ۵۵۰ منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر