کد خبر: ۷۷۵۰
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

دلتنگی برای قلم و دوات

خوش‌نویسی که بخشی از زندگی ستایش معینی‌مجد است، می‌گوید: کلاس اولم که تمام شد به ذوق نویسندگی به کانون فرهنگی هنری رفتم و بعد به خوش‌نویسی علاقه‌مند شدم.

ستایش هشت‌ساله بود که فقط برای پر‌کردن اوقات فراقتش به کلاس خوش‌نویسی رفت و همان موقع متوجه شد که غیر از استعداد، علاقه فراوانی هم به خطاطی دارد. شش‌سال بدون وقفه زیرنظر استادان مختلف تمرین کرد و دوره‌های مختلف هنری را گذراند تا امروز که در چهارده‌سالگی تجربه آموزش خو‌ش‌نویسی را هم دارد. با ستایش معینی‌مجد، نوجوان محله سرافرازان، درکنار دوات و قلمش صحبت می‌کنیم.

- چه شد که از میان این همه کلاس خوش‌نویسی را انتخاب کردی؟
کلاس اولم که تمام شد به ذوق نویسندگی به کانون فرهنگی هنری رفتم و بعد به خوش‌نویسی علاقه‌مند شدم. الان خوش‌نویسی جزوی از زندگی‌ام شده است و اگر مدتی قلم و دواتم را نبینم دلم برای آن‌ها تنگ می‌شود.

- چقدر برای تمرین وقت می‌گذاری؟
اولویتم درس است، بعد از آن تمرین خوش‌نویسی‌ام را انجام می‌دهم و بعد ورزش. قبلا ژیمناستیک و شنا و بسکتبال و تنیس خاکی انجام می‌دادم، اما الان والیبال بازی می‌کنم.

- در خوش‌نویسی چه مقام‌هایی کسب کرده‌ای؟
سال گذشته در مسابقه امید فردا شرکت کردم و در ناحیه اول و در استان سوم شدم. این مسابقه از طرف آموزش‌و‌پرورش به صورت آنلاین برگزار شد. کلاس پنجم هم یک مقام اول در ناحیه کسب کردم.

- در نمایشگاه هم شرکت کرده‌ای؟
استادم نمایشگاهی داشتند به نام «خلوتگه قلم» که من هم عبارت «السلام علیک یا بقیه الله» را به خط نسخ درشت و یک شعر هم برای امام زمان (عج) در زیرش به حالت چلیپا نوشتم. برای جشنواره «سبک زندگی» هم دو کار با موضوع آیات قرآن فرستادم که برای هر دو از من قدردانی شد.

- ظاهرا شرایط گرفتن هنرکارت را داری. درباره‌اش توضیح می‌دهی؟
هنرکارت بیمه هنرمندان زیر نظر وزارت ارشاد است. افراد کمتر از هجده‌سال باید در رشته خود خیلی توانمند باشند تا بتوانند این کارت را دریافت کنند. با توجه به جشنواره‌ها و مقام‌هایی که داشتم، واجدشرایط شدم و برای دریافت هنرکارت اقدام کردم.

- تلاش خودت در موفقیتت بیشتر تأثیر داشته است یا تدریس استاد؟
من دوره مقدماتی و متوسط را گذراندم، اما در مرحله «خوش» سه بار آزمون دادم و قبول نشدم؛ زیاد تمرین می‌کردم، اما نتیجه نمی‌گرفتم. یک‌سال‌و‌نیم قبل با استاد حسین قائمی آشنا شدم و اصول خوش‌نویسی را از اول پیش ایشان شروع کردم. بعد از آن آزمون خوش را به‌راحتی قبول شدم.

کتابت و نسخ عالی را با هم امتحان دادم و بعد هم نسخ و چلیپای ممتاز را با هم قبول شدم. دوره بعدی کتابت ممتاز بود و بعد هم ثلث عالی را گرفتم. فکر می‌کنم تأثیر تدریس استاد بود که توانستم با این سرعت دوره‌ها را بگذرانم.

- خوش‌نویسی در آینده‌ات چه جایی دارد؟
دلم می‌خواهد مانند استادم شاگردانی را آموزش دهم که عاشق خوش‌نویسی باشند. تابستان گذشته، مکتب «مطلع انوار مهدوی» می‌خواست دوره خوش‌نویسی برگزار کند. من هم به عنوان کوچک‌ترین مدرس، یک دوره خوش‌نویسی را آنجا برگزار کردم و تجربه خوبی داشتم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
0
0
جالب بود