کد خبر: ۶۶۷۱
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

محله عباس آباد؛ یادگار مزرعه دیشدیش

مزرعه دیشدیش که در محله عباس‌آباد امروزی قرار گرفته در سال ۱۰۷۹‌قمری وقف اولاد سروقدی‌ها شده است.

تاریخچه

مزرعه دیشدیش که در محله عباس‌آباد امروزی قرار گرفته در سال ۱۰۷۹‌قمری وقف اولاد سروقدی‌ها شده است. همچنین آمنه خانم جواهری، از خاندان خزانه‌دار‌ها نیز در اواخر دوره قاجار یک شبانه‌روز از آب قنات این مزرعه را وقف اولادش کرده است.

این مزرعه که حدود ۷۰‌هکتار زمین داشته است، بر اساس تقسیم‌بندی‌های امروزی بعد از میدان فجر و اوایل بولوار طبرسی شمالی قرار می‌گیرد و محل قلعه دیشدیش به‌صورت دقیق در خیابان طبرسی شمالی‌۱۲ قرار دارد. محله عباس‌آباد از حدود سال‌۱۳۸۰ به‌تدریج به شهر پیوسته است.

 

محله عباس آباد؛ یادگار مزرعه دیشدیش

 

بافت

محله عباس‌آباد ۱۳۶‌هکتار وسعت دارد و در هر هکتار آن ۲۷۷‌نفر سکونت دارند که حدود چهاربرابر تراکم میانگین شهری است و نشان‌دهنده زیادبودن جمعیت در این محله است. محله عباس‌آباد یازدهمین محله پرجمعیت مشهد است و گروه‌های سنی زیر ۳۵‌سال بیشترین جمعیت این محله را تشکیل می‌دهند. حدود نیمی از مساحت محله به اراضی مسکونی اختصاص دارد و بقیه زمین‌ها باغات کشاورزی، زمین بایر، تجاری و... است.

فراوانی قطعات زمین‌های رها‌شده در این محدوده مشکلات بسیاری را برای محله و ساکنانش به بار آورده است. برخی زمین‌های رهاشده محلی برای دورهمی بزهکاران شده است و حتی گاهی در آن شاهد بازارچه‌های غیرقانونی هستیم که در آن اجناس سرقتی به فروش می‌رسد. تقریبا همه ساختمان‌های محله عباس‌آباد کمتر از سه‌طبقه است.

 

محله عباس آباد؛ یادگار مزرعه دیشدیش

 

دسترسی

محله عباس‌آباد از جهت شرق در بولوار طبرسی شمالی به ایستگاه‌های ولایت و فجر خط ۲ قطار‌شهری مشهد دسترسی دارد. همچنین دسترسی به بزرگراه شهید میرزایی و بولوار طبرسی شمالی از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. به‌طور میانگین از هر نقطه محله عباس‌آباد تا ایستگاه اتوبوس ۲۴۸‌متر راه است.

 

محله عباس آباد؛ یادگار مزرعه دیشدیش

 

مراکز فرهنگی رفاهی

  • راسته تجاری بولوار شهید نظام‌دوست یکی از خیابان‌های اصلی محله عباس‌آباد است که با مغازه‌های متنوعش بسیاری از نیاز‌های روزمره اهالی را رفع می‌کند.
  • راسته تجاری رسالت شمالی نیز در کنار مؤسسات آموزشی و وجود پارک گل‌های داوودی یکی از مراکز محله عباس‌آباد است.
  • بوستان یاس در خیابان طبرسی شمالی‌۱۲ یکی از بوستان‌های بزرگ و پرطرف‌دار محله است.
  • مسجد‌النبی (ع) یکی از مساجد محوری محله عباس‌آباد است که به‌نقل از ساکنانش ۶۰ سال قدمت دارد. به‌جز این، هفت مسجد دیگر نیز در این محله وجود دارد.
  • محله عباس‌آباد پنج دبستان و یک درمانگاه دارد.

 

محله عباس آباد؛ یادگار مزرعه دیشدیش

 

حدود جغرافیایی

این محله شکل هندسی مربعی دارد و در حوزه شمال شرقی مشهد واقع شده است. محله عباس‌آباد از سمت شرق به کوچه طبرسی شمالی‌۱۶، از شمال به خیابان شهید محبی، از غرب به بزرگراه شهید میرزایی و از جنوب به بولوار طبرسی شمالی می‌رسد. محله‌های طبرسی شمالی، دروی، رسالت و رده در همسایگی محله عباس‌آباد قرار دارند.

ارسال نظر