کد خبر: ۶۶۰۷
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

روایت هفتصد راوی از قصه‌های جنگ

عباس آرانیان می‌گوید: از سال ۱۳۹۶ تاکنون افزایش چشمگیری در تعداد راویان به‌ویژه راویان جوان داشتیم، به‌طوری‌که سبب شد از سال ۱۴۰۰ راویان خانم نیز به مجموعه اضافه شوند.

سیزده سال پیش بود که با هدف زنده‌نگه‌داشتن شجاعت و ایثارگری‌های رزمندگان دفاع‌مقدس، انجمن راویان فتح رضوی در طبقه پایین مسجد ایزدی در محله امام‌رضا (ع) شروع به فعالیت کرد. سال ۱۳۹۶ در مصاحبه‌ای نگاهی اجمالی به فعالیت‌های این انجمن داشتیم. با گذشت چند سال، به بهانه چاپ کتاب و افزوده‌شدن راویان خانم، با مدیر انجمن راویان فتح رضوی دوباره گفتگو کردیم.

 

۷۰۰راوی دفاع مقدس در استان

عباس آرانیان با بیان اینکه دفتر مرکزی انجمن راویان فتح رضوی در مشهد و خیابان امام‌رضا (ع) قرار دارد، توضیح می‌دهد: ۱۰ گروه راوی برادر و یک گروه راوی خواهر در مشهد و ۲۸ گروه نیز در شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند که هر گروه بین ۲۰ تا ۳۵ نفر جمعیت دارد.

مدیر انجمن راویان فتح رضوی از عضویت هفتصد راوی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشتر این راویان رزمندگان و پیشکسوتان دفاع‌مقدس هستند و ۲۰ درصد اعضا را راویان جوان تشکیل می‌دهند که این راویان جوان در محضر پیشکسوتان در جلسات هفتگی یا ماهانه کارآموزی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه جلسات به‌صورت مستمر دایر است، ادامه می‌دهد: معرفی شهدا، خاطره‌گویی از عملیات‌ها، معرفی کتاب‌های دفاع‌مقدس، کنفرانس‌هایی با عنوان ایثار و مقاومت ازجمله سرفصل‌های این جلسات است، ضمن اینکه کارگاه‌های فصلی با هدف مرور موضوعات مطرح‌شده برای راویان جوان نیز برگزار می‌شود.

آرانیان با بیان اینکه آموزش‌ها به دو صورت کار‌های علمی و پژوهشی و تقویت فن بیان و همچنین میدانی، مانند حضور در مناطق جنوب کشور است، توضیح می‌دهد: سی عنوان روایتگری در مجموعه تعریف شده است که شامل راهیان نور، دهه فجر، هفته بسیج، مساجد، حلقه‌های صالحین، مدارس و... می‌شود.

 

کتاب‌هایی که به چاپ دوم و سوم رسیدند

مدیر انجمن راویان فتح رضوی با بیان اینکه راوی‌ها در چهار سطح و ۱۶۰ ساعت آموزش داده می‌شوند، می‌گوید: از سطح دو به بعد آزمون کتبی و شفاهی گرفته می‌شود و در صورت کسب نمره قبولی، اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس کشور برای افراد کارت شناسایی صادر خواهد کرد.

او اشاره‌ای به افزایش تعداد راویان می‌کند و می‌گوید: از سال ۱۳۹۶ تاکنون افزایش چشمگیری در تعداد راویان به‌ویژه راویان جوان داشتیم، به‌طوری‌که سبب شد از سال ۱۴۰۰ راویان خانم نیز به مجموعه اضافه شوند. اکنون چهل راوی بانو در شهر‌های مشهد، نیشابور، تربت‌حیدریه، تایباد و تربت‌جام با ما همکاری می‌کنند.

آرانیان از چاپ سوم کتاب «و، اما خرمشهر» در امسال خبر می‌دهد و می‌افزاید: کتاب‌های کار راوی مسیر‌های راهیان نور جنوب که در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده بود نیز امسال به چاپ دوم رسید. همچنین ۱۸۰۰ مقاله از ابتدای فعالیت انجمن چاپ شده که بیشتر آن‌ها در هفت‌هشت سال گذشته بوده است.

مدیر انجمن راویان فتح رضوی با تأکید بر حفظ خاطرات دفاع‌مقدس توضیح می‌دهد: نسل پیشکسوت روز‌های دفاع و مبارزه به‌طور متوسط بیش از پنجاه سال سن دارند که درصدد جمع‌آوری و چاپ خاطرات آن‌ها هستیم. همچنین، با نقل سینه‌به‌سینه این خاطرات به راویان جوان، می‌خواهیم این ایثارگری‌ها و رشادت‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

ارسال نظر